Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Tjenare.
Är det någon som kan ett säkringsscema till en 240 i huvudet? Ska installera ny stereo och ägaren innan rev ut alla kablar till stereon så måste dra helt ny.
Har för mig att säkring 1 går till stereon men rätta mig gärna om jag har fel?
Kom med allt ni vet och kan :)
Följde inte med någon servicebok så därför jag frågar massor här.

Mvh Oscar C
Varierar mellan olika årsmodeller.. Jag är ingen expert på sådant här men jag är inte helt bortkopplad :lol:
Du vill ju ha en "konstant" ström som ska se till att stereon inte tappar minnet osv. Den ska ligga på en säkring och "strömmen" som "startar" stereon när du vrider om nyckeln har en annan säkring.

Enligt haynes:
85 och framåt: K säkring 8, S säkring 1
81-84: K säkring (framgår ej), S säkring 1
75-80: Verkar inte som det fanns radio då :-(O
:wink:
Själv tror jag inte att det spelar så mycket roll, bara att man har ström när man vill
Enklast om det ändå är bortrivet är att dra en kabel från fläktomkopplaren (en dubbelflatstift på den som matar omkopplaren), då får du ström i läge 1, sen för konstantström "tjuvar" du från endera klockan, eller varningsblinkersen (en av anslutningarna där har konstantplus).

Den "svårare" och mer korrekta vägen är att dra nytt ända från säkringsdosan, bara o mäta så ser du vilken som ger plus konstant och inte.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]