Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, nu har min pärla börjat klabba. Länge har bromsarna betett sig som om det vore luft i systemet. (Finns ingen luft i systemet)Och bromslampan i instrumentpanelen börjar lysa(!) (då pedalen går i bonn och bromsarna tar dåligt) Släpper man pedalen bromsar igen är den hård ! lampan slocknar.
Vilket misstänks vara huvudbromscylindern, Många har sagt att detta gör även så bilen inte går som den ska. Nu är de kallt ute, bilen klabbar på höga varv, tex om man ligger i samma hastighet en längre sträcka när bilen är varm. Den vill "dra" tillbaka. hackar och har sig. Släpper man inte gasen dör bilen efter ett tag. Oftast över 70-80 gör den såhär! Och den har fått 3 flaskor K-sprit i bensinen ....
Är huvudbromscylindern paj så brukar den inte uppföra sig som din utan man har då bromstryck vid lågt pedalläge, kan ju vara att den är på väg att paja helt i ena kretsen. Eftersom du är säker på att det inte finns luft i systemet så förmodar jag att du luftat. Hur länge sen är det som bromsvätskan byttes? Om man har ett bromsfel som påverkar gången på bilen brukar det vara bromsservon som bråkar.

Har du bytt bränslefilter och luftfilter nyligt? Har du kollat att bränslepumpen fungerar som den skall och att arm och nock inte är slitna. När rengjorde du förgasaren senast?

Mvh GK
Ett påpekande om K-sprit. Det kostar minst 60 kr/litern. (3 flaskor = 1½ liter) E85, eller E75 som det är nu på vintern, kostar runt 10 kr/litern. Innehållet i båda är etanol, sprit, alkohol. (Plus lite bensin i E85) Det beräknas att en förgasarbil klarar upp till 15 % etanol i bensinen utan någon åtgärd med motor eller inställningar.

Nu är inte detta felet på din bil, utan du bör följa Gnestakalles råd.
av rd350
Dubehöver nog kolla över din förgasare vilket inte alltid uppfattas som kul när det är en k-motor... Kolla så "locket" ine är löst, vaccumslangar och ångavskiljaren vid startmotorn (koppla förbi den om den sitter kvar). Beträffande bromsarna så är det till 99% en huvudcylinder som är kass.
Vid bromsning låser den alla 4 hjulen om man trycker hårt på bromspedalen, så när den gått i bonn så tar den jävlar i det !

förgasaren är nog inte rengjord på en 7-8 år ! minst. . Filterna har inte suttit på länge.

Du ksprit kostar ca 40 kr litern på biltema här nere i landet :) 28 kr för en halv liter på ad-center. inga störra pengar för mig och vet om att motorn tål de till 100% ...
"Du ksprit kostar ca 40 kr litern på biltema här nere i landet 28 kr för en halv liter på ad-center. inga störra pengar för mig och vet om att motorn tål de till 100% ..."

Att motorn tål sprit är allmänt känt, men klarar förgasaren att ge motorn den rätta bränsleluftblandningen som krävs om du har mer etanol än 15 %?
och vad är de för fråga ? om den tål det ? testa och se ? den är byggd efter att köras på bensin står på papperna att den tål k sprit . några kroner extra åt gången nu och den endå inte går som den ska för där måste vara något fel. än att hälla i något som kanske inte ger ett bra resultat kommer kosta mer i slutändan :)
Volvo245bruden skrev:och vad är de för fråga ? om den tål det ? testa och se ? den är byggd efter att köras på bensin står på papperna att den tål k sprit . några kroner extra åt gången nu och den endå inte går som den ska för där måste vara något fel. än att hälla i något som kanske inte ger ett bra resultat kommer kosta mer i slutändan :)
Jag tror att han (Rådlös) menar att man inte kan blanda i för mycket sprit (k-sprit eller etanol) i bensinen till en förgasarmotor. Den går sämre då.

Ps Du får gärna dela upp meningarna lite mer med punkter och stora bokstäver, har läst citatet ovan flera gånger men förstår inte allt :wink:
Jag menar att man kan lägga några kroner mer på K-sprit och veta att motorn tål det. Än att dra sig ner till 10 kr och de kanske uppstår problem. Då kostar de bara mer i slutändan. Logiskt tänkande men ni pågar tänker inte som vi töser :)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]