Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wellen
Hej!

Jag var och buskörde med min 244 Gl häromdagen, och nu knackar växellådan eller kardanen när jag svänger vänster och växlar mellan 1-2:an, men bara vid högt varv och gaspådrag. Växel lådan drar åt vänster, man ser de på växelspaken när jag drar på.

Kan de va stödlagret som har flygit??

Jag ser också att växellådekudden har hoppat ur läge, äre de felet kanske?

Tack för svar! :)

Mvh Robby
Användarvisningsbild
av Sparkz
Wellen skrev:Jag ser också att växellådekudden har hoppat ur läge, äre de felet kanske?
Mvh Robby
...och minst en motorkudde, mm.
Öppna huven så du kan se motorn, sätt foten på tvären mellan bromsen och gasen och lätta lite på kopplingen så ser du om motorn är på väg att slå runt ett varv där framme.
av Wellen
Okey, men mina motorkuddar är hela och sitter fint, de kolla jag igår.

Så jag tror de är kudden som växellådan vilar på, för de syns iallafall som den sticker ut fram, så förmodligen måste jag lyfta växellådan sen trycka tillbaka kudden.

:)
Användarvisningsbild
av Crille
Sparkz skrev:...och minst en motorkudde, mm.
Öppna huven så du kan se motorn, sätt foten på tvären mellan bromsen och gasen och lätta lite på kopplingen så ser du om motorn är på väg att slå runt ett varv där framme.
Testade du Sparkz test av motorkuddarna??
Ser normalt hela ut med motern avstängd men belastar du motor så kommer du nog se att den inte sitter fast som den ska.
Troligen vänster motorkudde som är trasig.

Om det nu är vid växellådan så kan du inte bara trycka tillbaka den i rätt lägen.
Byte är det enda som hjälper.
av Wellen
Jo jag testa motokuddarna som Sparkz sa, men de är inte dem iaf.

Varför ska de inte gå och trycka tillbaka den för?
Den har ju bara glidigt ur läge, för växellådan ska ju bara vila på den.

Så om den behövs inte bytas. Bara tryckas tillbaka i den "grop" som den ska ligga.

Körde ganska hårt när den lossande.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Växelådskuden ska skruvas fast ...den ska inte bara tryckas tillbaka
av Perra N
Den ska vara en gummikloss med invulkade bultar i bägge ändarna. Det som brukar hända är att vulkningen separerar, och med en dålig kudde där, kan du räkna med att motorkuddarna går sönder de med!
av Wellen
Okey,

Någon som har en bild där man kan se vart de sitter eller hur de ser ut?? :)
av Perra N
Ser ut som en gummikloss med en bult utstickande på bägge sidor. Ligger mellan växellådsbalken och fästet under vxl-lådan.
av Wellen
Okey, är de svårt och byta? För jag måste väl byta??
Hoppas de inte är så dyra heller, har dåligt med cash. :/
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]