Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360
Hade startproblem i våras och bytte bränslepumpsreläet och sedan dess har den funkat fram till i dag. Det är 200F- motorn, en 87:a. När jag drar runt motorn tänder den efter en stund, men låter som den går på bara en cylinder. Orkar några sekunder och därefter lägger den av. Måste ha fullgas för att det skall hända något överhuvudtaget. Var skall jag börja leta?
Användarvisningsbild
av Forssent
Har du provat att byta tändstift?
Hade samma problem med min 240.
Stiftena var nästan helt nya och jag hade gnista på stiften.
Bytte därför massa i bränslesystemet då jag trodde att det var där felet låg.

Bytte sedan stift och alla problem försvann.

/ Forssent
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kolla att du har fin blåvit gnista till alla stift, prova sedan med startgas om bilen startar, om den gör det så har du ett problem med bränslet. Felet kan t.ex. vara bränslereläet igen, bränslepump, igensatt bränslefilter eller stopp i bränslelinan. vilket bränsle och tändsystem har du?

Mvh GK
av 360
Rengjorde bränslepumpen och då startade den och har sedan gått riktigt bra i flera veckor! Finns det något filter innan pumpen?
Men --- dags för krångel igen! Stannade efter att ha gått 50 meter. Startade inte. Väntade en halvtimme - och då startade den och gick fint. Stannade för att tanka och - se: Bilen går inte igång!
Någon som har en en aning. Nu är skroten nära!
Användarvisningsbild
av Vojje
360 skrev:Rengjorde bränslepumpen och då startade den och har sedan gått riktigt bra i flera veckor! Finns det något filter innan pumpen?
Men --- dags för krångel igen! Stannade efter att ha gått 50 meter. Startade inte. Väntade en halvtimme - och då startade den och gick fint. Stannade för att tanka och - se: Bilen går inte igång!
Det borde absolut sitta ett filter innan/på pumpen. Den enda pump jag faktiskt sett i verkligheten :oops: hade en filterpåse i typ plast.
Den hade spruckit och pumpen så klart bekat ihop.
Men du har kanske en mekanisk pump som sitter på motorn :???: . I vart fall borde det finnas ngn form av rening/filter, tycker jag.
Det verkar i alla fall behövas i ditt fall :shock: .
av 360
360 skrev:Rengjorde bränslepumpen och då startade den och har sedan gått riktigt bra i flera veckor! Finns det något filter innan pumpen?
Och när den stått en timme så startade den igen! Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vd har du för tändsystem. Om du har en Hallgivare i fördelaren så kan den ibland ha intermittenta fel.

Mvh GK
av 360
gnestakalle skrev:Vd har du för tändsystem. Om du har en Hallgivare i fördelaren så kan den ibland ha intermittenta fel.

Mvh GK
Har för mig att det är Renix
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]