Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossjakob
Jag köpte nyligen en Volvo 460 - 94 med 2.0L motor.
Jag undrar om det är svårt att byta kamremmen själv på dem? Kommer man åt utan att skruva bort allt? Någon som gjort det som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Tackar
av krang
Det är en litet speciellt förfarande att genomföra men inte omöjligt.
Jag har inte gjort det själv än men jag upplever det som genomförbart
Jag kan rekommendera repartionshandbok, där finns alla viktiga detaljer.

I huvudsak tar man bort ena hjulet och sidoskyddet.

Plockar bort kåpan.

Drar motorn till rätt läge och låser vevaxeln.

Sen plockar man bort vevaxeldrevet och vibrationsdämparen och plockar remmen.

Dit med en ny i rätt läge och spänner.

Drar motorn två varv och kollar att lägena stämmer.

Monterar tillbaka.
Användarvisningsbild
av vetten
Att plocka bort vevaxerdrevet verkar ju vara att krångla till det i onödan :( jag har själv bytt kamrem på både 440 och 480 som ju har ganska tajt under huven, det är ju inga problem att få av och på en ny rem utan att ta bort nåt drev, räcker gott att släppa på remspännaren och lossa den eftersom den ändå ska bytas :)

vetten
av crossjakob
tack för svaren!
Så remspännaren skall bytas också alltså?
Ja det borde väll räcka med att ta bort kåpan och så ta bort remspännaren och så ta loss remmen, sitter det någon generator rem utanför kamremmen på vevaxeldrevet på dem här då? Så den måste bort också för att få av kamremmen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Remskivan ska loss men inte drevet. Sätt tillbaka skuven med en bricka lika tjock som remskivan så det finns nånting att ta i för att dra runt motorn.

Vevaxeln låser man med t ex ett 8 mm borr. Lossa pluggen nere vid oljestickeröret. Använd inte borret som mothåll för att lossa skruven till remskivan, det är jobbigt med ett avbrutet borr i tråget...

Det finns ett gängat hål bakom spännrullen, använd en helgängad M6 * 30 för att spänna remmen.
Användarvisningsbild
av vetten
Skulle Sparkz kunna tala om för mej vad anledningen till att ta bort nåt som inte behöver tas bort för att byta kamrem :shock: jag menar att du tar ju inte loss grenröret från motorn för att byta bakre ljuddämparn (om du fattar liknelsen) :wink: vad beträffar byte av spännrullen för kamremmen så ska den bytas vid varje rembyte däremot så räcker det tydligen att byta löphjulet varannan gång, detta enligt en volvomek som jag har rådfrågat.

vetten
Användarvisningsbild
av Sparkz
Remskivan måste ju bort, annars får du inte loss nedre remkåpan, eller vad menar du?
Användarvisningsbild
av vetten
Ok kanske ser det annorlunda ut på mina bilar som är utrustade med AC ska kolla på vinterhögen ;)

vetten
av crossjakob
Det är Ac på min bil med! Kolla gärna, så har jag nog ganska klart för mig nu innan jag skall ut och skruva då!
Användarvisningsbild
av vetten
Hej, jo dom ser lika ut, samma remskiva, största skillnaden är väl att det är mycket trängre att komma åt när det är AC och visst det är ganska trångt att få på remmen utan att ta bort remskivan men när alla kåpor är borta så går det utan att ta bort remskivan, det är helt säkert att det går eftersom jag har gjort det på både fruns 440 och min 480 så det är väl upp till dej hur du vill göra, kan dock vara bra att vara två när remmen ska på och spännas, när du ändå är där och river så ta och byt ut båda remmarna till generatorn och AC:n dom brukar behöva bytas, du kan ju också kolla upp hur vattenpumpen funkar eftersom den också sitter där men det kanske är överkurs ;) lycka till

vetten
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]