Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
En B21A är inte så mycket att bygga på, förgasaren i sig är nog största problemet. Ett par dubbla Weber ihop med en passande kamaxel gör en hel del, men då börjar tusenlapparna rasa iväg...
En E-motor är lättare, räcker ganska långt med bara kamaxel.

Men det förutsätter ju att motorn är frisk i övrigt, att kompensera tappade hästar pga sliten motor med trim är ingen bra idé.
av breställ
okej...är lite noob va gäller motorbeteckningar.. E? jag har en b23 med förgasare som jag kan ta... blir de lättare då??
Användarvisningsbild
av Sparkz
E = Mekanisk insprutning, K-Jetronic.
F = Elektronisk insprutning med katalysator och lambdasond
A = Förgasare
Sen finns det en förgasarmotor som heter K, men den vill man inte ha.

Kamaxeln är nog det enklaste att byta om man vill ha lite fart på motorn: http://www.kgtrimning.com/KGkamB2123.htm
"Ingen av kamaxlarna går att montera på en A-motor d v s med originalförgasare."
Det GÅR mekaniskt sett, men du utnyttjar inte kamaxeln helt. Men det borde göra skillnad iaf. Försök få tag i en begagnad kam och prova, folk som håller på med rally brukar ha garaget fullt med roliga delar.
av breställ
okej! tack för tipsen och motorbetekningarna!! :)
är det nån ide me turbo?? de finns en för 1500 med grenrör

Annonsen:

"Säljer min turbo på grund av avstannat projekt.
turbon är en garret AIResearch TB03 (saab/volvo)
sprickfri och inget närkbart glapp i axlen.
säljes med ett turbogrenrör passande volvomotorerna b200,b21 troligen b23 och b230 också. 1500 kr"
Användarvisningsbild
av Sparkz
Volvo R-sport hade en turbokonverteringssats till förgasarmotorer, hette B21 AT då. Men det är inte bara att hänga på en turbo på en vanlig motor, för högt kompressionsförhållande. Tror det var dubbla eller en tjockare toppackning med i satsen. Originalförgasaren funkar inte med övertryck heller.
Kontakt säkringsbox

https://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/[…]

Hej Bil: Volvo S70 GLT 1997 Jag hade tre stycke[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]