- sön 06 nov 2011, 09:04
#584231
Hittade en mycket intressant artikel i senaste numret av tidningen Klassiker. Den handlar om Volvo 240 från 1975-1980 och är skriven av medarbetaren Carl Legelius.
"Volvos tvåhundrafyrtioserie fanns så länge att man har börjat dela upp den i två generationer, även om modellförändringarna skedde kontinuerligt. Brytpunkten enligt denna skola sker vid introduktionen av 1981 års modell då 240-serien fick nättare stötfångare, ny instrumentering och en annan front. Det var också då som Turbon kom.
Av den första generationen finns förfärande få kvar i bruk, trots att modellen år efter år var Sveriges i särklass mest sålda bil. En djupdykning i Bilregistret visar av totalt 283616 sålda åren 1975-1980 finns bara 5887 i trafik. Det är visserligen en hel del bilar men bara två procents överlevnadsgrad.
Bäst överlevnadsgrad uppvisar inte oväntat 242:an, både i absoluta tal och i förhållande till hur många som såldes nya. Den köptes i stor utsträckning av äldre kunder, inte sällan med en välvårdad 144 eller Amazon som inbyte. 44603 sålda exemplar och 1430 i trafik (3,2 %).
Vanligaste årsmodellen av 242 är den första, 1975, med 3103 bilar kvar varav 731 i trafik. Det har sin förklaring i att den såldes i nästan 25000 exemplar det året och därmed var mest sålda varianten. Redan året därpå övertog 244 titeln med besked. Den ovanligaste årsmodellen av 242 är 1978 med 135 stycken kvar varav 30 i trafik (samtliga dessa borde vara av GT-modellen).
Mest sällsynt har 245:an blivit. Av 92480 stycken sålda 1975-1980 finns bara 1249 kvar i trafik (1,4 % överlevnadsgrad). Mest förekommande av 245:orna är 1979 års modell med 243 stycken överlevare och sällsyntast är 1978 års modell där bara 133 stycken är i trafik.
244 blev den mest sålda varianten under 70-talet med 146533 exemplar. Av dessa otroliga mängder Volvo finns 11507 kvar i registret men bara 3208 i trafik.
Bland 244:orna är den första årsmodellen ovanligast, bara 279 stycken var påställda när vi kollade.
Vill du ha en Volvo med det riktigt stora underbettet är det hög tid att börja leta!"
/Håkan
"Volvos tvåhundrafyrtioserie fanns så länge att man har börjat dela upp den i två generationer, även om modellförändringarna skedde kontinuerligt. Brytpunkten enligt denna skola sker vid introduktionen av 1981 års modell då 240-serien fick nättare stötfångare, ny instrumentering och en annan front. Det var också då som Turbon kom.
Av den första generationen finns förfärande få kvar i bruk, trots att modellen år efter år var Sveriges i särklass mest sålda bil. En djupdykning i Bilregistret visar av totalt 283616 sålda åren 1975-1980 finns bara 5887 i trafik. Det är visserligen en hel del bilar men bara två procents överlevnadsgrad.
Bäst överlevnadsgrad uppvisar inte oväntat 242:an, både i absoluta tal och i förhållande till hur många som såldes nya. Den köptes i stor utsträckning av äldre kunder, inte sällan med en välvårdad 144 eller Amazon som inbyte. 44603 sålda exemplar och 1430 i trafik (3,2 %).
Vanligaste årsmodellen av 242 är den första, 1975, med 3103 bilar kvar varav 731 i trafik. Det har sin förklaring i att den såldes i nästan 25000 exemplar det året och därmed var mest sålda varianten. Redan året därpå övertog 244 titeln med besked. Den ovanligaste årsmodellen av 242 är 1978 med 135 stycken kvar varav 30 i trafik (samtliga dessa borde vara av GT-modellen).
Mest sällsynt har 245:an blivit. Av 92480 stycken sålda 1975-1980 finns bara 1249 kvar i trafik (1,4 % överlevnadsgrad). Mest förekommande av 245:orna är 1979 års modell med 243 stycken överlevare och sällsyntast är 1978 års modell där bara 133 stycken är i trafik.
244 blev den mest sålda varianten under 70-talet med 146533 exemplar. Av dessa otroliga mängder Volvo finns 11507 kvar i registret men bara 3208 i trafik.
Bland 244:orna är den första årsmodellen ovanligast, bara 279 stycken var påställda när vi kollade.
Vill du ha en Volvo med det riktigt stora underbettet är det hög tid att börja leta!"
/Håkan
242 GT - Det sladdande strykjärnet (verkar dock inte komma närmare än så här).
Min flamencoröda V50 D2 Classic Momentum 2012
Min flamencoröda V50 D2 Classic Momentum 2012