Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#581373
Hej alla smarta, nu behöver jag er hjälp!
Mitt halvljus verkar ha gett upp.

Syndromen är som följer:
Med ljusomkopplaren i läge "0" fungerar allt perfekt (hörnvarselljusen fram, bakljus, bromsljus, heljuset går att blinka med etc.)
Med ljusomkopplaren i mittenläget fungerar återigen allt perfekt.
MEN med ljusomkopplaren längst till "höger" (halvljusläge) lyser inga lampor fram eller bak, helljuset går endast att "blinka med" och instrumentbelysningen dör också.

Trodde först det var halvljusreläet (stegrelä?) i motorrummet (den där lilla plåtburken som sitter till vänster i motorrummet bredvid batteriet).
Kollade jordpunkterna för det och tog loss och rengjorde piggarna. Reläet klickar fint när jag försöker växla till hel/halvljus (har även "känt" på det med näven så jag vet att något händer där inne), så det verkar inte vara problemet. Symptomen kvarstår fortfarande.

Är det någon som har några andra tips?
Kan det vara så att reläet ändå är trasigt?
Kan det vara ljusomkopplaren?

Funderar på att köpa nya av varje på Volvo och byta, för säkerhets skull.
Men det vore bra på tips på annat som jag bör kika på.

Stor tack gôbbar!
Senast redigerad av 1 Motherpearl, redigerad totalt 0 gånger.
av Motherpearl
#581453
Nu har jag beställt en ljusomkopplare på skroten, den bör komma om några dagar. Kostade bara en hundralapp.
På Bilia i Göteborg gick den delen inte att köpa längre, tyvärr.

Funkar inte detta får jag väl byta relä också.

Tack så länge!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#581468
Troligen inte reläfel då det funkar i läge "0", jag tror också på fel i strömställaren. Om det skulle vara reläfel så är det troligen det reläet som sitter ovanför pedalstället om som benämns avlastningsrelä men stegreläet är troligen OK.

Mvh GK
av Motherpearl
#585379
Hej allihop!

Nu har jag provat med att byta strömställaren, men det det hjälpte inte.
MEN... då hittade jag relähelvetet nere vid pedalerna.
Såhär såg det ut: Bild

Bytte det, och nu funkar allt perfekt. Tack för all hjälp, ni är grymma!

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]