- ons 26 okt 2011, 21:17
#580859
En tanke kom upp för mig, du har väl inte misstolkat detta med koncentrerad och färdigblandad glykol?
Ett prisexempel från ett reklamblad framför mig här säger 50 kr/lit för koncentrerad glykol och 40 kr/lit för färdigblandad. Om man antar att den färdigblandade är 50% glykol och 50% vatten, som är den maximala blandningen (mer glykol vänder på temperaturskalan och lägsta köldpunkten går upp mot nollstrecket igen). Då blir det ju så att man betalar 20 kr/lit för vatten! Så om det var detta du hade tänkt dig när du sa 9,5 liter, så får du ändra dig. Köp bara 5 liter koncentrerad glykol, allt går inte åt men man får bara hela förpackningar. Blanda 4,7 liter glykol med lika mycket vatten och häll i.
Det förekommer att det strular med den sista skvätten. Den får inte plats, upptäcker man. Detta kan bero på att kupévärmeelementet inte går att fylla. Det kan bildas en luftbubbla där när man tömde ut den gamla kylarvätskan. Häll då i så mycket som går i expansionskärlet. Öppna värmereglaget på fullt, kör motorn någon minut eller så. Parkera i en uppförsbacke, men låt motorn gå. Ju brantare uppförsbacke, dessbättre. Häll i resten av glykolblandningen.
Den lilla slatten du fick över, 3 dl, kan du spara för att kompletteringsfylla om det behövs. Något lite kanske ångar ut genom årens lopp? Tänk då på 50%-blandningen vatten/glykol. Så du har tillgång till 6 dl färdig kylvätska.