Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mh244gl
#578348
Hej!
Jag är ny här och flyttade till Sverige i 2009 :D därför är min svenska inte perfekt för att jag studerade svenska bara f.o.m 2009/08 . :oops: Jag kommer från Luxemburg och pratar luxemburgska,franska,tyska,engelska så jag tänker att vi kan pratar tillsammans med minst ett språk . :D

Jag köpte en 244 GL med B230k (JAVISST MED FÖRGASERMOTOR) i nästan 100% original skick,utan rost,bucklor eller tråsig inredning. WAOW ! :-DD
Bilen hade 12 300 mil när jag köpte den i sommras och går utmärkt !! Alla instrumenter och föremål funkar mycket bra..

Jag hade flera Volvo (t.ex 854 T5,S70 R,965 2,5 24V,Amazon B20 Automatic MED 2 dubbel DCOE 45 Weber Förgaser (som gick väldigt bra :-O) ... )
Amazonen behövde ej choken för att starta... denna lite informationer angående mina första problem:

1/ Problem 1: Kan någon säga mig hur använder man choken med/utan gaspedal (pompar/nedtrampar) för att bilen startar bra och snabbt när motorn är kall på morgonen ? eller varje första gång om dagen ? det tar tid : kanske 5 minuter :-(O) .
( när motorn är warm,lite warm,het...startar den utmärkt och snabbt med en liten nedtrampad gaspedal medan jag vridar nyckeln.) :!:
jag tänker att jag är fel med koordinerar choken med gaspedalen eller måste jag trampa ner gaspedalen några gånger innan jag dra ut choken helt och startar :?:

2/ Problem 2: stolvärme funkar inte ;-// Jag kollade på säkringen (ok),strömställare har el för att kontrolllamporna lyser... :cry: nu kommer
vintern snabbt och jag älskar att mina säter ska bli warm .

TACKAR SÅ MYCKET PÅ FÖRHAND FÖR ERA TIPPS och jag hoppar att ni kan hjälpa en kille som älskar Sverige med sina människor och naturligtviss sina Volvo .!!!!
#578388
K-motorer ska väl ha automatchok? kanske bytt förgasare?

Är motorn kall så dra ut choken helt och starta utan att pumpa på gasen, (bara förgasare med accpump kan hjälpa till genom att pumpa)
Då motorn startar och gått i 30 sek kan man skuta in choken helt eller delvis och efter ytterligare några sekunder/minut så kan man skuta in den helt...Allt beroende på hur kallt det är.

Stolsvärmen går inte att laga vad jag vet utan det blir att byta stol... men de flesta beg. är nog redan trasiga.
#578403
Stolsvärmeelemet fanns förr att köpa på Clas Ohlson. Dom sades vara original i SAAB, men passade även i andra bilar. Clas Olson säljer dom inte längre, men sådant måste ju finnas på andra ställen. Eller en hel löstagbar värmedyna, finns på Biltema: nr 39763, 150 kr.
Jag har aldig prövat, men antar att man måste sprätta upp klädseln på stolen för att komma åt? Men om man kommer över ett värmeelement, nytt eller begagnat, så kan man ju lägga det på avsedd plats och köpa ett stolsöverdrag i passande färg och modell för att täcka över och hålla fast elementet.
#578418
Hasse63 skrev:K-motorer ska väl ha automatchok? kanske bytt förgasare?

Är motorn kall så dra ut choken helt och starta utan att pumpa på gasen, (bara förgasare med accpump kan hjälpa till genom att pumpa)
Då motorn startar och gått i 30 sek kan man skuta in choken helt eller delvis och efter ytterligare några sekunder/minut så kan man skuta in den helt...Allt beroende på hur kallt det är.

Stolsvärmen går inte att laga vad jag vet utan det blir att byta stol... men de flesta beg. är nog redan trasiga.
Nope manuell, i alla fall på den 245:a jag hade
#578460
Fanns olika varianter av de Pierburg som satt i K-motorn fanns med eller utan automatchoken och med eller utan bränsleavstängningsventil (denna fanns dessutom i två varianter, elektrisk eller pneumatisk)

Mvh GK
#578468
Tackar för era svaror.

Manuell choken är aktuell . En så kallad "SOLEX CISAC" :oops:

Hasse63 : med denna metoden startar min bil ALLDRIG.jag vet inte varför :shock: (denna metoden finns i instruktionsboken 240/1987:Förgasermotor 2.3liter b230k)
finns också i samma instruktionsboken denna metoden för 240:Förgasermotor 2.0liter b200k :
dra ut choken helt,rör inte gaspedalen,vrid tändningsnyckeln till startläget.Om motor tänder men inte går tryck långsamt ned gaspedalen i botten och håll den nedtryckt tills motor går.pumpa ej med gaspedalen!! släpp nyckeln då motorn startat......javisst jag försökte den också + MED DENNA METODEN STARTAR BILEN ...EFTER CIRKA 5 MINUTER ! :cry: :cry:

:lol: naturligtviss är jag säker att min motor är en b230k :lol:

Angående stolvärme jag vill ej byta stolarna eftersom både stolar och tygg är nästan i nyskick.
Var kan jag letar/hittar angående en förklaring med alla föremål som finns för att stolvärme funkar :???:
Om jag vet vad ligger var så kan jag leta på felen...eller har naån en annat lösningen? ALLA idéer är välkommen.
Användarvisningsbild
av Kompe
#578481
Angående rumpvärmen, Kolla så termostaten och kabeln till stolen är hel, råkat ut alldeles för många gånger att kabeln har lossnat pga att stolen har skjutits fram å bak för häftigt :???:
#578501
Hej Kompe!
Tackar, det kan vara en bra idé snabb och lätt att kontrolera ...men var ligger/sitter termostaten ? hur ser dem ut ? :o
kanske du vet en "länk"(eller schema) som forklarar (med bilder :-DD ) stolvärme...
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]