Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PAGU
Nu när växellådan funkar fint (tack för hjälpen ute på forumet!), så är nästa punkt att åtgärda tomgången på vår 245'a. Den är fortfarande från 1989, och har en motor av typen F.

När bilen ändå var inne på verkstad i förra veckan, så sa killen på Bilia att den låga tomgången (bilen står och skakar när man inte ger gas) beror på en gammal tomgångsmotor. Jag fick den rensad inne på verkstaden, men kan faktisk inte märka någon skillnad alls (utom att jag blev av med mer pengar!).

Jag tänker nu på om jag skulle få tomgångsmotor bytt. Dock är en ny ganska dyr här i Danmark, och så fick jag ideen om att hitta en begagnad från en skrot. Men, frågan är ju om Volvo har haft olika tomgångsmotorer beroende på motormodell?

Är det någon av er som vet vilka motorer jag kan kika på för att hitta en annan tomgångsmotor (eller har något smart tips som gör att jag inte alls behöver byta! :D )

Som det är nu så håller jag bara gasen nere lite grann när jag står stilla, men det är ju inte sådan det är tänkt att fungera!!!

Vänliga hälsningar från Patrik
av Ebbe
Hej! Är nästan helt säker på att du kan ta en tomgångsmotor från en annan modell (elektronisk insprutning förstås). Dom jag har sett skiljer sig inte från varandra. Du kan inte få låna en på skroten för att testa? Den byter man ju på 10sek! Eller är dom griniga på skrotarna i Danmark? :(
Kan du justera spjällaxelns läge med den lilla stoppskruven, den som begränsar spjällaxelns rörelse när du släpper på gasen? Något varv på den kan lösa problemet.
av PAGU
Tack Ebbe - jag prövar att skruva lite på spjället. Vet du om man behöver några speciella verktyg för att byta ut motorn? (Altså: Tomgångsmotorn - hela motorn vågar jag aldrig ge mig i kast med :roll:

God dag önskar Patrik
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]