Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Bytte bränslefiltret förra veckan och nu efter har bilen börjat bete sig konstigt. Den startar som den ska och går bra men sen efter ett tag, kanske 10 min så börjar den blöddra och går skit kasst, går inte o köra på låga varv bara skakar och hackar i hela bilen. Men håller man högt varv så går han rätt bra.
Sen efter 10 min av varvning och våldskörning så börjar han gå bättre och tillslut som vanligt igen.
Motorn är en b230f.

Antar att det kan ha med bränsle att göra, kan de vara pumpen i tanken som gjort sitt?

Mvh
av Rådlös
Du vet väl att du har två pumpar? En i tanken, och en insprutningspump utanför tanken.
Om någon av pumparna vore dålig, så tycker jag inte att den skulle gå bra på höga varv. Då skulle du ju bara få ännu sämre bränsletryck när det behövs mer.

Prova i stället tomgångsmotorn. Dom brukar kunna "grusa" igen. Den kräver rengöring i bland.
VolvoSebastian skrev:Hej
Bytte bränslefiltret förra veckan och nu efter har bilen börjat bete sig konstigt. Den startar som den ska och går bra men sen efter ett tag, kanske 10 min så börjar den blöddra och går skit kasst, går inte o köra på låga varv bara skakar och hackar i hela bilen. Men håller man högt varv så går han rätt bra.
Sen efter 10 min av varvning och våldskörning så börjar han gå bättre och tillslut som vanligt igen.
Motorn är en b230f.

Antar att det kan ha med bränsle att göra, kan de vara pumpen i tanken som gjort sitt?

Mvh

Hej hade samma fel på min volvo 240 gl 88 samma motor. kolla spridarna så det inte är skit där, kollade du hur bensinen såg ut i det gamla filtret? Kolla stiften, startkablarna samt fördelarlock..... jag bytte det å då funkade den igen =)
VolvoSebastian skrev:Kört bilen rätt mycket nu i några dagar, och har gått perfekt hela tiden. Biltemas insprutrengöring hjälpte tydligen. ;)
Får tacka för alla svar jag har fått!
Mvh Sebastian
japp dom är bra biltema =) kollade runt lite på sån rengöring å på en bilverkstad va dom dubbelt så dyra än på biltema =)
Nepp de hjälpte väl tydligen inte, fanskapet har börjat bluddra nu igen. Kanske en jävla tur de då en köpare ev skulle komma och titta på bilen i eftermiddag.
Samma sak nu, bilen går bra i 10-15 min sen börjar den gå skit och blöddra. Luktar surt och avgaser. :x
Gjorde ett filmklipp idag iaf:
Kontrollera tempsensorn som sitter under 3:ans insug, Om du Ohm-mäter mellan de 2 stiften bör du få ett värde på c:a 5 Kohm och mäter du mellan ett av stiften och motorgodset skall du få ett värde på c:a 2,5 Kohm.OBS, dessa värden gäller vid kall motor.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Kontrollera tempsensorn som sitter under 3:ans insug, Om du Ohm-mäter mellan de 2 stiften bör du få ett värde på c:a 5 Kohm och mäter du mellan ett av stiften och motorgodset skall du få ett värde på c:a 2,5 Kohm.OBS, dessa värden gäller vid kall motor.

Mvh GK
Testade de, dock har jag bara 1 stift men mätte på det och fick bra värde. Har gått bra nu igen i några dagar. Dock sprack kylarn idag, får se när man orkar leta ny. :x
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]