Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Luddtussen
Hejsan Alla!

Vart skall man hitta diagnosboxen på min volvo 440?

Letar överallt i motorrummet men hittar ingen.

Det är en Volvo 440 1.8 Turbo från 1989

Sedan är instrumentbelsning glapp också. När man vrider lys väljaren så den står mellan o och parkeringslyset så funkar instrument belysningen. Men när man ställer den på 0 eller på parkeringslyset eller på halvlyset så funkar inte instrumentbelysningen. Ngra tips`??
Användarvisningsbild
av henrikd86
Hej
Om diagnosboxen är den där alla säkringar och reläer håller till så sitter den längst upp till höger i motorrummet. Du måste skruva bort 2 svarta skruvar, de är ganska stora så du kan göra det för utan verktyg om du har starka fingrar.
Hoppas jag svarade på rätt fråga ;)
/Henrik
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Mjaa säkringsdosan har jag redan hittat.
Men har läst om en liten låda som skal finnas där man skall kunna ta reda på hur motorn mår och/eller vad som är fel
av krang
Om du inte redan hittat den den så sitter den framför höger fjäderben. En liten dosa som ser ut på följande vis. Har du koll på felkoderna? ...brukar finnas i reparartionshandböcker. Bara att dra locket rakt upp och beundra :D

Bild
Användarvisningsbild
av boostofta
Diagnos finns ej på -89årsmodell
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Fasen vad typiskt....

Finns det ngt sätt jag kan koppla in min dator och göra ett diagnostik test som de på verkstan?

Går det att göra det? Hur? Vad för material behöver man?
Användarvisningsbild
av boostofta
Nej, koppla in datorn gör man på nyare bilar.

För att finna felet på gammla bilar krävs gammal hederlig felsökning.
Varför vill du koppla in dig på bilen, vad har du för fel?

Ang. instrumentbelysning har jag ej elschema till 440. Annars är det i regel bara att följa det.
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Jo men sen går han så dåligt.

Om jag kör som vilken annan bil, med rätt växel o grundgas så hackar bilen vid runt 2000 varv, men om jag gasar mer så försvinner det.
Som om bilen är inställd på mycket gas eller inges gas, trimning?

När den står på tomgång står han o hackar runt 900 varv till automatchoken sätter in o lägger upp till 1200 varv på tomgången.
Han ska ju egentligen ligga stadigt på 800 varv

Sen är 1:ans växel svår att få in och får nästa tvinga in den ibland, är rädd att förstöra den.

Det är vel de problemen jag har just nu, ja och att ABS systemet helt har lagt ner...

Finns det några tips på vad jag kan göra?
Kan ju lägga till att jag har Haynes verkstadshandbok och är jävligt envis.

Tacksam för all hjälp
Användarvisningsbild
av boostofta
hackande gång finns det massor av saker som kan ställa till. börja med en grundinställning av av spjällhus inkl rengöring. sedan ska du mäta upp tempgivaren, bruker ge sånna fel.
Kolla även luftmassemätaren (LMM)
om bilen går bättre med den urkopplad så är det 95% chans att det är den det är fel på och 5% chans att det är dåligt kablage.

Växelproblemet är vida kännt. byt alla bussningar i länkaget, kostar ca 100-150kr på volvo och tar en halv dag max för den normal händige.

Om ABS är helt död är det troligtvis fel på spänning eller jord någonstans, till styrenhet eller pumpen. Går pumpen när du slår toll tändning och pumpbromsar ett par ggr?
av krang
På min 440 så ter sig växelproblemet så att man fastnar lite när man passerar låset för backspärren varje gång. Dessutom är det mycket lite skillnad på växelföraren i läget 3 och 1.

Samma problem & samma reparation?
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]