Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan ha med förgasaren att göra, har du en bakelitdistans mellan förgasare och insug eller ligger förgasaren an mot insuget?

Mvh GK
av volvoyamha
Har en stromberg 175cd den ligger nästan dikt an mot insuget, packningen i mellan,

För tänddelarna har nog kanske varit med förlänge?
Fördelaren är nyligen blivit ställd med lampa!

Mvh
av Amarace
Det är ett typiskt symptom då man har pulsairventiler som inte är täta, värt att kolla iaf.
av volvoyamha
Ajemän.

Strax dödts besked för motorn?

Jag lyfte av fördelarlocket, med kablar och tändstift flyttade över det till en annan volvo jag har hemma för att bara flytta den,

Satte tbx allt och det fungerade,

Sedan 3 dagar efteråt så provade pappa köra den, den går 1m till 10mil så kan den puff och tvär sluta orka och bara dö....

Hjälp?
Jaha suck...
Satt ditt tändkablarna som dom skall,
GRIS tjurig att starta...
Starta till slut
Går icke på alla burkar... Låter underligt, som dom gör när dom inte går på alla(dock inga skrap, klonk eller liknade)
Varvar inte ur
Dör till slut.

HJÄLP!

Fördelaren?
Brytare?
Kondensator?
Tändkablar?
Stift?
Locket?
Rotorn?

Alltså måste ha snarast igång den!

Mvh
Av din beskrivning är det väldigt svårt att peka ut något speciellt som kan fela, man bör nog felsöka metodiskt och på plats.
Men du skall nog inte förhasta dig och dömma ut motorn på stående fot. Felet ligger nog, som flera har föreslagit, i någon eller i kombinationer i kringutrustningen. Och det är ju bl.a hela den tabellen som du räknar upp med frågetecken.
Innan du fäller domen över motorn bör du göra ett kompressionsprov på den. Då först ser du om det finns någon räddning eller inte. Mer än 10% avvikelse i en cylinder är gränsvärdet. Sedan finns det naturligtvis ett behov av att veta vad som ger ett eventuellt lågt kompressionsvärde. I teorin kan det vara t.ex. en bränd ventil. Sådant går att åtgärda, det är mest bara en kostnadsfråga.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]