Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
Köpte en 240 GL -88 (B230FS) kombi förra veckan .
Har ett par frågor angående bränsle- resp temperaturmätaren: Bränslemätaren ligger i botten även i tankat läge, kan det bero på att "flottören" är kass eller något elfel? Gå det att byta flottör utan större problem isf?
Temperaturmätaren rör sig knappt utan lägger sig nån millimeter ovanför botten på mätaren. Vad kan det bero på?

//Tony, nybliven 240 ägare. :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen finns felet i instrumenthuset. Antingen ärgade kontakdon på baksidan eller spänningsstabilisatorn som sitter på plåten på baksidan av instrumenthuset.

Mvh GK
av Rådlös
Jag instämmer med GnestaKalle. Både bränslemätaren och temperaturmätaren spänningsmatas från samma spänningsstabilisator. Är den trasig, så har man fel värde på båda instrumenten. Stabilisatorn skall lämna 10 volt ut, + / - 0,2 volt. Du behöver alltså en multimeter i din felsökning.
Användarvisningsbild
av bullbone
Ok, då får man riva instrumentpanel då. =P
Nåt man fixar själv eller ska man leta nytt instrumenthus? :shock:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Får du bara tag i en eventuell ersättningskomponent och kan hantera en lödkolv så skall det inte vara så svårt. Du får ta bort den lilla panelen till vänster om instrumenthuset (den med reostaten för instrumentbelysningen och ljusvredet) och skruva loss de 2 skruvarna. Ta sedan loss de kvadratiska täckpanelerna (extraplatser för instrument så du kanske har instrument där) till höger om instrumenthuset och skruva loss de 2 skruvarna där. Nu skall det bara vara att lirka ut instrumenthuset rakt ut.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bullbone
Lödkolv, vad är det? Låter bekant... :roll:
Nån sån äger jag inte så mina lödkunskaper är lika med noll...
Ersättningskomponent går nog att få tag på och skruva loss panel är nog inget större problem även fast jag har de där extra instrument till höger...
Har säkert nån bekant som kan löda så det löser sig nog. :???:

Tack så länge// Tony.
Användarvisningsbild
av bullbone
Rådlös skrev:Jag instämmer med GnestaKalle. Både bränslemätaren och temperaturmätaren spänningsmatas från samma spänningsstabilisator. Är den trasig, så har man fel värde på båda instrumenten. Stabilisatorn skall lämna 10 volt ut, + / - 0,2 volt. Du behöver alltså en multimeter i din felsökning.
Hur går man till väga när man mäter? Multimeter har jag.
Användarvisningsbild
av bullbone
Hasse63 skrev:Bullbone... Du har PM
Såg det. 8)
Användarvisningsbild
av bullbone
Spänningsstabilisator inköpt (tog "bara" 2 veckor att få hem)...
Är den enbart skruvad eller är den även lödd???
Någon som vet, behöver svar snarast så jag vet om jag ska montera ner instumenthuset i helgen eller inte, har nämligen ingen lödkolv... :shock:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]