Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielH
#565587
Min 240 b230k har nyligen blivit svårstartad. jag drar ur hela batteriet utan att den tänder. Den verkar få soppa och jag bytte tändkablar, rotor, fördelarlock och tändkablar i somras. Luftfiltret är också nytt. Hade problem i som somras men de löste sig när jag bytte luftfilter. Jag byttte tändstift i vintras. Den startade med startkablar igår och sen när den var varm. Men inte i morse när den va kall. Vad kan problemet vara?!?! Jag blir rent ut sagt galen.
Tack!
/Daniel

PS. I morse startade den 40minuter efter det att jag hade försökt första gången. Jag fattar inte..
Användarvisningsbild
av Hygglo
#565641
Titta lite längre ner på tråden så hittar du en som fått tipps på liknande problem som du har..
Nå´t med tändningslåset nämndes då..
av DanielH
#565709
JAg hoppades på att det skille finnas något mindre att byta, typ tändspolen eller något. Någon som vet var man kan hitta en billig sådan? Det är nämligen ingen rund tändspole utan en liten box-variant.
av Rådlös
#565750
Alla tändspolar är en form av transformator. Alltså en primärspole, och en sekundärspole runt en gemensam järnkärna. Rent elektriskt fungerar dom på samma vis oavsett hurdan yttre form dom har. Så din boxvariant är nog bara en modernare typ. Vissa bilar, Renault t.ex har haft sådana här tändspolar sedan 80-talet, minst.
Jag kan inte tänka mig annat än att du i alla fall i test och experimetsyfte kan tillfälligt ta en vanlig burktändspole och prova.
av DanielH
#566267
Nu har jag kikat lite på bilen. För det första upptäckte jag att de små metalltopparna på tändstiften hade gängat ut något varv på alla tändstift så de var lösa. Kan detta bidragit till problemen tror ni? De drog jag åt iaf.

Sen har jag hittat en y-koppling till någon märklig slang som är sprucken. Har tejpat den så länge men måste skaffa en ny. Har ni någon aning om vad slangen är till för? Jag bifogar bilder. Den går från en svart dosa i motorrummet till förgasaren. JAg är tacksam för all hjälp jag kan få!!

Slangen vid förgasaren:
[img=http://s2.postimage.org/pdj562ba2/bild.jpg]
upload images

Närbild:
[img=http://s2.postimage.org/eqp3qycn0/bild_1.jpg]
hosting images

Samma slang till dosa:
[img=http://s4.postimage.org/7k8ncdick/bild_2.jpg]
upload images
av DanielH
#566353
Men det är ju en y-koppling, alltså två rör som går ihop i ett. Därför kan jag inte ta bort kopplingen. Är det någon som vet vad det är för rör?
av Rådlös
#566372
Nej, Hasse menar inte att du skall ta bort T-kopplingen (Vi säger T i stället för Y). Du tar bara bort dels den spruckna svarta gummislangen och den korta vita slangstumpen, och trycker i den långa vita kvarvarande slangen i T-kopplingen.
Går inte detta, t.ex för att den korta vita sitter fast eller att den långa vita är för kort för en sådan tvär böjningsradie, så köp bara en kort bit gummislang. Det ser ut som en typ bränsleslang. Köp inte på Biltema eller Jula, (fabrikat ILO) dom spricker garanterat igen. Sätt på den i skarven igen så har du en slang som är garanterat tät. Om sedan din motor går bättre så så har du löst problemet. Förändras inget, startsvårigheterna består, så vet du ändå att den biten med slangkopplingen är felfri.

Min gissning på funktionen, men jag vet inte, är att det har något med avgasreningen att göra. Pulsair eller EGR kanske ???
av DanielH
#566401
Den lilla bit du vill att jag ska ta bort ÄR en Y-koppling. En går vidare till T-kopplingen du menar. Det syns kanske lite dåligt på bilden men det går alltså 3 slangar till kopplingen som är inringad. Jag ska iaf försöka få tag på en ny, kanske någon på volvo kan hjälpa.

Tack för era svar!
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]