Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#564922
Funderar på att aga diffa vinter bilen 240 -88.
Har hört att det blir bra mycket bättre framkomlighet på hala vägar men hur är det att åka asfalt med en sån? Det måste ju kränga å slita som f-n eller??.
Någon med erfarenhet som kan säga hur det är?
Går det att fickparkera inne i stan med en aga diffad bil eller låser det sig på nå vis så det inte går så bra?

Någon som har en bild som beskriver hur man svatsar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#564927
Svetsad diff är inget för vanliga vägar utan ger sämre köregenskaper.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StefanT5
#565329
Blir omöjligt att svänga med aga diff i kors det går men det hjulet som snurrar mest i inner sväng kommer det slita och bryta i.
av volvoyamha
#567244
Har du en motor som är fräsch speciellt om det ex är (som en kompis 740:i)
en 16valv, så kommer för eller senare en av axlarna gå av, som följd blir ena änden av axeln kvar i klumpen och du kommer få byta hela klumpen (innehållet) eller axeln!

Så i länden är en äkta köpe diff att före dra!

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av Hasse63
#567283
Bilen kommer inte rulla själv genom korsningarna utan du kommer få tvinga dig igenom dom, pga att hjulen vill snurra olika mycket, såvida du inte tänker spinna dig igenom dom (D) På grusväg eller vintertid går det lättare men en riktig diff. är ändå bäst :wink:
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]