Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oskar244
Hej

Jag har en Volvo 244. Jag har en kortslutning nånstans i bilen, men kan ej finna vart. När jag inte har tändningen på och slår om ljuskopplaren till Parkeringsljus, så bränner säkring 5. När jag sedan slår på tändningen, utan att vrida på ljusomkopplaren så bränner säkring 16. Den bränner även om jag slår om till halvljus. Jag har kollat på bakljusen, varsel ljusen, parkeringsljusen, instrumentljuset och bytt ljusomkopplaren. Men jag ser inte något som kan orsaka kortslutning.

Är det någons som vet eller har varit med om samma sak och kan komma med råd eller idéer om vad detta kan vara?
Senast redigerad av 2 Oskar244, redigerad totalt 0 gång.
av Volvo264GLE
Hej och välkommen till gemenskapen!

Dragkontakten? Det vet jag inget om men det kan vara:

Huvudljusrelät eller vad det heter! Det sitter ner mot golvet, till vänster under mattan, under plüten som är stöd för vänsterfoten när du inte använder kopplingen. Det är ett ganska litet relä som sockeln kan bränna ihop pü... kortslutning :wink:

Sühär süg det ut för mig en güng... Bild
Hit kommer kablar som hör ihop med halvljuset och parkeringsljuset. Jag är inte jättehemma pü bilel men titta där :P
av Rådlös
Du behöver ett kopplingsschema, finns ofta i verkstadshandböckerna. Sedan behöver du en multimeter. Med den och kopplingsschemat får du följa upp alla misstänkta kablar. Du börjar vid den aktuella säkringen och följer den ända ut till förbrukaren (lampan i det här fallet).
Det behöver nödvändigtvis inte vara kortslutning i själva lyktan eller lamphållaren. En kabel kan bli klämd och förstörd i isoleringen med åren. Det kan också vara något ledande skräp i en skarvplint eller annat ställe.
av Oskar244
Nej inget drag, annars är det vanligt att dem kontakterna har erjat ihop.

Huvudsljusrelät? Ja de kan ju vara något att kolla upp. Får väl hoppas på att de är det, Blivit trött på att leta efter fel. Har annars kollat upp alla kablar som går ifrån ljusomkopplaren till varsel hel/halv och parkeringsljus och även kablar ut till bakljus och parkeringsljus baktill. Men allt verkar vara i sin ordning, så förstår inte vad de kan vara mer!

Tack för snabbt svar!
av Amarace
Jag skulle kolla i handbromskonsollen om det är nån klämd kabel el liknande, även i mittkonsollen brukar det kunna spöka.
av Oskar244
Amarace skrev:Jag skulle kolla i handbromskonsollen om det är nån klämd kabel el liknande, även i mittkonsollen brukar det kunna spöka.

Okej jag får titta på detta imorgon bitti och se om man kan hitta något misstänksamt.

tack!
av Oskar244
Pratade med en kille som sa att det kunde vara säkringsdosan som hade bränt på baksidan som i sin tur kunna leda ström och orsaka kortslutning. Om det nu skulle vara så, så skulle väl fler säkringar än just dessa bränna ?

Mvh

244
av Amarace
Jag har aldrig varit med om att det har smält så mycket på säkringsdosan att det kan ta i jord på något vis (aldrig varit med om att det smält överhuvudtaget i säkringsdosan på en 240), och jag har haft rätt så många och skruvat i desto fler. Men det är ju lätt att kolla, ta loss plastpanelen o sen sitter säkringsdosan i två skruvar bara.
av 2444ever
Det här är antagligen långsökt o orkar inte tänka genom dina symptom om det ens är teoretiskt möjligt. Men en gång när jag var ute o körde mitt i natten med en 240 så dog helt plötsligt ljuset helt, höll mina 90+ så det var inte jätteskoj. Iaf, det var en sladd som lossnat på, vad säger man, tändningslåset? och kortslöt mot en annan anslutning där.

Eller kortis i själva ljusomkopplaren?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]