Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är volvo 440 1.8 Turbo -89 En bra bil?

Ja
8
62%
Nej
5
38%
!!!!SAAB!!!!
Inga röster
0%
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Hejsan Alla Volvoälskare!

Här kommer en som säkert enligt er upprepar sig men känner att jag måste få svar på mina tankar o funderingar.

Först ska jag berätta hur allt startade:
Fick ett sms från min kusin vars kompis har en Volvo 440 Turbo med en 1.8 motor och är från 1989. Priset hon begär är 7000, men om hon skulle göra iordningen så den är skattad och besiktigad tills jag köper den blev priset 9000 kr. Är detta bra pris? Visst ska jag kolla vilket skick den är i men ni kanske kan ge lite riktlinjer?

Sen pratade jag med min pappa om denna bil och direkt fick jag höra hur dyrt det är med att byta Turbon på bilen, men är Turbon ett så stort problem på Volvon? Jag är en person som sällan ger full gas eller hets kör.

Sen så läste jag att man bara skulle ha överseende med hur servicen är skött och hålla koll på dem. Och hur man använder o tolkar Diagnosboxen. Men jag behöver höra lite hur era erfarenheter är, hur bilen är och hur den hanterar. Är den ekonomisk?

Vad drar denna bil per mil?

Detta är mitt första riktiga bilköp så jag är nervös för att bli skinnad första gången. Min första bil var en gratis Saab 9000 som var sönderrostad tyvärr.

Jag är en snart 20:årig person som lever på vikariat och har inte hur mycket pengar som helst.

Hoppas ni orkar läsa detta långa inlägg och att ni vill hjälpa mig.
Har verkligen försökt med att läsa på innan jag skriver här för att inte ta onödigt med plats...

Mvh blivande Volvo entusiast.
av JohanFromTheDark
priset är ok. jämför på blocket.se och andra sidor där man säljer bilar.

har aldrig haft nån volvo med turbo så det vet jag inget om

bilen är till åren så vet inte om den är ekonomisk. billig och köra är den nog men det kan finnas saker som behövs fixas:

Se upp med: Bromsskivor bak rostar. Svag p-broms. Styrdon till elhissar trasslar. Kontaktstycken tål ej fukt vilket ger driftstörningar. Höga CO-halter i avgaserna. Anliggande bromsar fram. Hjullager fram kortlivade. Spindelleder glappa. Kaross rostkänslig.

här har du lite läsning om bilen: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 41,00.html
Användarvisningsbild
av 44otic
ja har själv en 440 turbo 90 årsmodell och den har jag dock inte behövt byta så mkt.. endast en länkarm bak.. och om den är ekonomisk: Ja det är den, den drar mindre bensin än vad en 440 GLT gör jag åkte från Ludvika i dalarna till göteborg och det är ca 40 mil dit och turbon drog lite mer än halva tanken :D det tycker jag är skitsnålt..

annars e det en mycket bra o billig bil.
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Låter jätte bra det...

Ska bli så kul att se på bilen och om det ngn idé att köpa den. Men vad jag hört så skall det gå bra...

Man får se, tack för svaren men välkomnar fortfarande fler svar :D
Användarvisningsbild
av 44otic
det e lugnt.. men en sak du också ska kolla på just 440n är länkarmarna bak.. bussningarna är dåliga oftast på dom där... men de är enkla att byta,.... tog en kvart o byta för mig :D knappt det.. annars e det en guld bil tycker jag iaf :)
Användarvisningsbild
av henrikd86
Haha, kolla om halvljuset sätts igång när du startar bilen. Det gör inte min 440 och Volvo vet inte vad det kan bero på :S
Lycka till när det nu är du ska köpa den.

/Henrik
Användarvisningsbild
av 44otic
startar inte halvljusen? :S det var skumt.. dock lyser kontroll lampan för att en lampa e trasig hela tiden fast de inte är nån trasig lampa :S
Användarvisningsbild
av vetten
Ser inte nåt större fel på volvos 400-serie, visst det va mycket strul med elektroniken ibörjan speciellt då på tidiga 480 men efter -89-90 är det mesta fixat och från -93 uppgraderades elektroniken ytterligare :) 400-serien var den första framhjulsdrivna volvon och också den första med elektoniskt bränsle/tändsystem, man testade också mycket av den elektronik som idag är standard på de flesta bilar, så tyvärr fick dom dåligt rykte ganska snart men efter att ha ägt/äger ett antal olika 400-bilar bla. 2st 480 turbo så tycker jag inte att det är mer fel på dessa bilar än på någon annan jag haft och jag har haft många allt från vw, amazoner och jänkare. Det största problemet är enligt mej rosten som kommer av ett undermånligt rostskydd och som för övrigt även föjde med till 40-serien så det bör man kolla upp extra, men det är inte heller sämre än på många andra europeer och även jappsar :roll:

vetten
Användarvisningsbild
av 44otic
ne de e ju inga större problem... de har ju en bra komfort, och är en väldigt bra ekonomisk bil, när dom inte drar så mkt soppa... visst är det som så att det var elfel på bilarna som du säger.. främst 480, men har dock inte råkat ut för nåt sånt än... hade en 480 turbo som hacka när man laddade upp laddtrycket trodde de va elfel men visade sig att laddtrycket var för högt uppställt... annars e de en mkt bra bil tycker jag..
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Köpte bilen nu...

Men det är så konstigt för ABS lampan lyser lite då och då och såklart skall den lysa under besiktningen så jag får nedslag på det *Suck*

Men sen har en en konstig tomgång och när jag kör det och ibland kommer ner till 1900 varv så börjar den hosta och krångla, ibland självdö. Skit jobbigt när man är ute o kör. Likadant när den är kall så är tomgången inte alls bra, men när han blir varm ligger han runt 1200 varv på tomgången. 400 varv för mycket...

Sen är jag rädd för att det kan bli en mycket dyrare affär än det var då min kusin provkörde bilen och vi tittad då efteråt på motorn och man såg oljestänk överallt och motorn är nedoljad tillsamans med generatorn som jag antagligen också får byta då laddningslampan lyser hela tiden....

*suck*

Har ni några smidiga svar och tips så kom med den direkt, jag har egentligen inte råd med alla dessa reparationer, men får betala s länge det går...
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]