Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
Hej Fjädrarna (spiralfjädern) i stötdämparna fram är av. Båda två! Dom är av längst ner i koppen ett halft varv ca. Märkte det när jag bytte krängningshämmare. Måste jag byta hela stötdämparen eller kan jag byta spiralfjädern bara? Hur svårt är jobbet ungefär? från 1 -5 verktyg? Antar att jag får tvåa i besiktningen också-

Volvo 460 95-a
av rd350
Man bytar bara fjädern men med stor säkerhet är dina fjäderbenslagringar kassa, därför går fjädrarna sönder. Detta är ett av standardfelen på 400 serien. För att byta fjädrarna behöver du verktyg att pressa ihop dessa med, ge dig inte på jobbet utan dessa till hands. Att lagringarna är dåliga kollar du genom att hissa upp bilen så hjulen "hänger fritt" När du sen drar hjulen från vänster till höger ändläge ska det gå jämnt och fint utan att gå tungt eller "hacka" sig fram.
Användarvisningsbild
av toorop
är det dessa ?
http://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P38204.aspx

okej då får min polare göra det.

hur svårt är jobbet? man måste lossa hela stötdämparen,ok,skiva hela skiten.

Vad är enklast och billgast för en sån här skit bil. Köpa två beg på skroten hela stötdämpare (fjäderben ) med fjäder dit satt eller köpa nya fjädrar och be han sätta dit dem på gamla stötdämparna.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Billigast är väl fjädrar på skroten, enklast och billigast att köpa komplett fjäderben på skroten
Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]

Felkod

""Betydelsen av felkod P0444 är: Ev[…]