Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spädgrisen
Min 240 hade vibrationer vid inköpet.( Jag trodde det var ett knutkors som skurit, så jag köpte bilen ändå). Kan ej bilens "historia". Vibrationerna uppträder hemskt tydligt vid låga varv och hög växel.
Har bytt gummikuddarna till de två motorfästena och till växellådan. Kardanaxeln med knutkors och stödlager är OK. (Jag har provat en komplett begagnad kardanaxel med oförändrat resultat).
Jag har också bytt tändstift, tändkablar och rotor, då en kamrat tycker att motorn inte går riktigt jämnt.
Bilen som vid inköpet gått 10000 mil, hade på något sätt åtgärdats i eller kring växellådan, då gummibälgen till växelspaken ej var korrekt monterad och skumplasten kring växellådan delvist var skadad. Vet inte om lameller kan ha bytts.
I tomgång finns ej ovannämnda vibrationer, men min kompis tror alltså att vibrationerna kan åstadkommas av motorn. Hur fixar men det i så fall? Motorn är original och förmodligen helt oåtgärdad (insprutning och katalysator). Jag har dock bytt kamrem.
Jag tror mig nu veta att vibrationerna kommer från motorn, men de förstärks när motorn är ihopkopplad med drivlinan. Vid låga varv och hög växel blir det uppenbarligen resonans med diverse grunkor i bilen och det låter förfärligt. Jag provade idag att koppla ur motorn i relativt hög hastighet och i stället öka motorns varv motsvarande hastigheten. Ungefär samma "morrande" hördes då.
Om det nu är motorn som alstrar vibrationerna, så trodde jag i min enfald att motorns gummiupphängning skulle ta upp dem. Visserligen går det inte alls lika lätt att "vicka" på motorn i min nuvarande 240 som i min tidigare av 988-års modell. Men jag har jämfört med andra 240:or och motorerna i dessa sitter lika fast som i min nuvarande bil.
Kan vibrationerna bero på tändinställningen?
Är det en manuell eller automat? En tanke är att det kan vara något med kraftöverföringen, antingen något med koppling om det är en manuell eller med medbringaren om det är en automat.

Mvh GK
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]