Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddeD
#555494
Hej.
Nu har kamremmen gått av på 240:n.
Jag kom och körde och helt plötsligt poffade det till och oljelampan började lysa. Jag vred genast av nyckeln men bilen var ju såklart redan död. Jag öppnade huven och gick ut och kollade. Kunde inte se något uppenbart fel så jag satte mig igen och vred på nyckeln. Startmotorn gick mycket lätt och bilen startade inte. Då gick jag ut igen och kikade in bakom kamremskåpan och möttes av ett naket kamaxeldrev. Kamremmen hade alltså gått av.
Frågor:
Hur stor är risken att ventilerna fått sig en känga? Hörde inget ljud varken då kamremmen gick av eller då jag körde på startmotorn. Hör man om ventilerna tar i kolvarna?
Vet att det inte är så värst komplicerat att byta kamremmen på en b21:a men jag har verkligen tappat sugen så jag funderar på att lämna till verkstad. Om man demonterar kylare och kamremskåpor och köper en kamrem och så lämnar man in den då borde det väl inte kosta så farligt? Kanske rentav det finns nån här som ids göra det åt mig för en skälig summa? Bor i norrbotten :wink:

Tacksam för svar!
av I.H.P
#555496
Det händer inget med ventilerna och du behöver inte demontera kylaren.
Att byta kamrem på en B21 är så simpelt att jag klarade det som 12-åring så den verkstad som kan med att ta någon större summa finns nog inte?
//Björn
av osla
#555510
är ju riktigt simpelt på dom där, och nej ventilerna tar inte i kolvarna när den går av. bara att ta lös fläkt och så kammremskåporna och sedan nolla allt, man brukar få med en bild när man köper kammremen som visar vars märkningarna är men sen syns det bra med hur dom ska. ingen ide att lämna bort det när de är så lätt tycker jag
av FreddeD
#555584
Tack för många bra svar!
Kanske man ger sig på det iaf. Fast det känns så jävla motigt att börja med det nu. Har bytt kupéfläkt och värmekran samt slipat och målat hela bilen (visserligen med roller men ändå). Känner mig inte sugen.
Om jag ändå skulle ge mig på det, ska man passa på att köpa orginalrem på Volvo eller pirat på typ mekonomen? Tror inte priserna skiljer så fasligt mycket och orginalrem kan väl vara ett bra säljargument sen? Vad är intervallen på kamremsbyten på dessa?
av I.H.P
#555585
Klarar du av att byta kupéfläkt så är ett kamremsbyte en barnlek i jämförelse.
Intervallen är 8000mil/5år har jag för mig.
//Björn
av Rådlös
#555641
Priset på remmen är så lågt att det knappast inte lönar sig att jaga enkronor med piratdelar. Däremot kostar spännrullen lite mer. Det är brukligt att byta den också. Jag har inte full priskoll, men det är möjligt att den är billigare som piratdel. En skuren spännrulle kan orsaka nytt rembrott.
Du skall byta var 8000 mil. Skriv upp mätarställningen när du byter så att du har koll på milen till nästa gång.
Dom motorer som det är farligt med kamremsbrott är K-motorerna. Samt 16- ventilarna. (K är alltså den typbokstav som kommer efter t.ex. B23A eller B230E)
av FreddeD
#555666
Remmen blir nog orginal. Rullen finns billigt pirat. Men bilderna jag har sett på nätet på nya piratrullar så finns ingen fjäder med på bilden. Ska man flytta över fjädern från gamla rullen till nya eller finns den bara inte med på bilden? Har för mig att fjädrarna brukar vara bångstyriga som attan.
av I.H.P
#555703
Jag har aldrig bytt rulle och heller aldrig skurit någon.
Resonerar som så att eftersom inget händer om remmen pajar och det är så simpelt fixat så chansar jag, kollar bara så rullen verkar frisk.
//Björn
Användarvisningsbild
av StefanT5
#556208
Kan ju vara en fördel att kolla packbox bakom kammen den har ja fått läck på flera gånger på olika bilar så den kan va värd att byta när allt är isär.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#556326
Tryck tillbaka den gamla spännrullen och sätt en 3 mm borr eller en annan lämplig stålpinne som spärrar fjäderns rörelse (finns ett hål avsett för detta) sedan kan du enkelt byta spännrulle, kolla dock den nya spännrullen redan innan du påbörjar jobbet för av egen erfarenhet vet jag att nya rullar kan vara defekta, vrid rullen och var uppmärksam på om lagren rullar jämnt och fint. Som "Stefan T5" skrev så är det en bra ide att byta tätning vid kammen men jag rekommenderar att du även byter tätningen vid vevaxeln. En annan bra ide är att kontrollera om kylvattenpumpen är OK när du ändå har allt nere.

Mvh GK
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]