Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 21windowsamba
Hej...igen!

Är min 240 känslig för fukt????

I vintras hade jag startproblem med min Volvo 240 B23F 1988. Köpte då 2st nya Biltema lmm och testade, den startade men gick som en kratta. Köpte sedan en beg. lmm volvo original, då startade den direkt och sen dess har den gått.

Den senaste månaden har det börjat krångla lite igen. För några veckor sedan åkte jag hem från jobbet med bilen, lagade lite mat (detta tog ca 30min) och skulle sedan åka in till "stan", MEN bilen vägrade starta. Gick bara runt på starten utan att tända. Jag kollade fördelaren och såg att rotorn såg sliten ut, bytte både rotor & lock. Sen gick den en vecka till utan problem.

I förrgår kom det en kraftig regnskur, när jag kom ut till bilen dagen efter såg jag att det var lite blött på golvet vid pedalerna (har läckt in vatten från torkarhålet i karossen och droppat ner på golvet, har nu bytt gummipackning så nu är det tätt igen). Skulle starta och köra iväg, men ville inte starta, går bara runt på starten.

Kollade fördelare + rotor igen, såg bra ut. Kollade säkringen till soppapumparna framme vid batteriet, det såg lite små ärgat ut så jag slipade ytorna och satte dit igen. Kollade tändspolen, den gav bra gnista (dock gulaktig?), tog bort sopparelät vid handskfacket och upptäcker att det droppar vatten ur relät. Tydligen har det runnit in vatten från torkarhålet längs med kablaget och ner i relät. Så det var skrot, cyklade till skroten och fick tag i ett nytt.
Provade att starta och bilen gick perfekt igen, körde 3mil utan problem!!! Senare på kvällen (ganska kyligt & rått ute) skulle jag köra igen, men den vägrade att starta, gick bara runt på starten. SUCK! Väntade 1 timme, hängde av batteripolen, sen provade jag igen och då startade den som vanligt!!!! Gick ut nu på morgonen och skulle prova igen, men vägrade att starta. Jag lossade batteripolen, lossa de flesta kontakter jag kunde se och sprutade med el-spray, även i tändningslåset, sopparelät och på generatorkolen och vickade och kollade alla kablar + säkringen igen. Efter detta (ca 15min) provade jag att starta och den hoppa igång perfekt igen!! Men kommer den att starta nästa gång???

Det känns som att det är något som glappar någonstans eller som är känsligt för fukt eller liknande? Någon som har vart med om något liknande och har tips på vad det kan vara? Köper snart en ny bil istället...eller en gammal bubbla, dom bara går ;)
En liten update: Bytte tändstift & kablar precis. Fin gnista. Problemet måste ligga i att den inte får bränsle som den ska. Såg att tändstiften var VITA. Den får alltså för dåligt med soppa.

Bensinfilter kan man ju utesluta då, den går bra när den väl startat.
Den bakre bensinpumpen bytte jag i höstas, så den borde vara frisk.
Men det finns väl fler pumpar under? Börjar fundera på om det är någon pump som spökar???
Kan vara så att det begagnade pumpreläet du köpte på skrot inte är så bra, köp ett nytt relä.

Mvh GK
Det är sant. Men han hade provat det innan och brukade ha det som reserv när han felsökte. Och när jag vrider på tändningen "klickar" det i relät. Det gjorde inte mitt gamla trasiga. Så reläet verkar fungera som det ska...
av Rådlös
Du har två pumpar. En i tanken och en utanför. Den utanför sitter i en speciell "hylla", under bilen, framför tanken. Båda måste fungera. Den i tanken matar bara fram bränsle och den utanför höjer trycket till 3 eller 4 bar (jag vet inte exakt) som du behöver till insprutningen. Lite beroende på årsmodell kan bränslefiltret också sitta på den hyllan.

Nu säger du att du har bytt vissa tänddelar, och det är ju bra. Det kan vara nyttigt att veta att alla tänddelar slits med tiden. Dock slits dom olika fort. Tändstift är det som behöver bytas oftast. Men fördelarlock, rotor, tändkablar och sist tändspolen. Allt slits. Är dom dåliga så yttrar det sig bl.a. i störningar vid fuktigt väder.

Har du LH 2.2 eller 2.4?
Jag tror du får börja med att se till att det inte läcker in vatten för det verkar som om det kan vara grundproblemet. Har du möjligen haft vindrutetorkarmotorn demonterad och sedan inte tätat korrekt vid monteringen?

Mvh GK
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]