Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orange245
#554099
Hej

Jag har följande elfel på min Volvo 245 -88A. När jag kör med bilen så tänds samtliga lampor på instrumentpanelen precis som det ser ut när man vrider på tändningen innan man startat motorn. Motorn fortsätter att gå men batteriet laddar inte när detta inträffar och sen tar det allt från några sekunder till några minuter så släcks alla instrumentlampor och bilen blir precis som vanligt igen. Kan det vara något med spänningsregulatorn på baksidan av panelen? Det ser ut som anslutning är glapp, frågan är bara var?

Jag har elschema men hittar ingen logisk förklaring där. Jag har plockat isär panelen och haft motorn igång samt ruskat och dragit i alla kablar och kontaktstycken jag kan hitta men kan inte provocera fram felet själv tyävrr, hade varit betydligt enklare att hitta då.

Finns det någon som har någon bra idé på detta, kanske haft samma fel?

(Det hängde en rödvit kabel med en flatstiftshona lös bakom panelen, jag hittade inte funktionen för den)
av Orange245
#554135
Hej

Jag har provat och vrida på säkringarna och plocka ur dom en efter en när motorn är igång och lyckas inte provocera fram något fel. Hur är det med "mellanläge" i tändningslås? Ett slitet tändningslås kanske? Bilen har rullat lite över 38000 mil nu.
#554178
Elplinten som sitter på baksidan av tändlåset kan på äldre bilar bli glappt så det kan vara problemet. Har du problem med instrumenten också när symptomen uppträder?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Camel
#554319
Orange245 skrev:När jag kör med bilen så tänds samtliga lampor på instrumentpanelen precis som det ser ut när man vrider på tändningen innan man startat motorn. Motorn fortsätter att gå men batteriet laddar inte när detta inträffar och sen tar det allt från några sekunder till några minuter så släcks alla instrumentlampor och bilen blir precis som vanligt igen.
Har du kollat laddningen? Om laddningen verkligen uteblir när motorn går så tänds dessa lampor:
-Laddningslampan
-Handbromslampan
-Bromslampan
-Glödtradsvaktslampan
Om generatorn inte laddar så ligger felet troligen i den eller laddningsregulatorn. Ibland kan en slirande fläktrem göra så generatorn inte laddar ordentligt men det brukar höras ordentligt.
av Orange245
#554344
Hej, jag hade problem med generatorn för några år sen den visan slutade med att batteriet kokade tort. Då bytte jag till en begagnad generator som jag hade liggandes, jag kan ju testa att byta till ett beg par kol med laddregulator som jag oxå har liggandes. Enkelt att testa i alla fall.

Laddningen är annars fin ända tills detta inträffar, jag har till och med voltmeter fast monterad i bilen med akustisk varning när spänningen sjunker under ett visst värde som jag glömt bort just nu vad det är. Men den varnar så fort geneatorn inte ger tillräcklig spänning.

Samtliga lampor tänds som är tända då motorn inte är igång men när man har tändningen på när felet inträffar.

Elplinten bakom tändningslås ska jag kika på imorrn, inga problem med instrumenten. Hastighetsmätaren fungerar, tankmätare och tempmätare fungerar oxå. Jag har tagit tag med handen och ruskat lite i elhärvan som går till tändlåset men då borde felet provocerats fram tycker jag men det är igen garanti.

Jag kan alltså köra 10 mil utan ett enda fel och nästa gång jag kör bilen kan det bli fel var tionde kilometer man kör.

Tack för snabba svar
Användarvisningsbild
av Camel
#554352
Orange245 skrev:Laddningen är annars fin ända tills detta inträffar, jag har till och med voltmeter fast monterad i bilen med akustisk varning när spänningen sjunker under ett visst värde som jag glömt bort just nu vad det är. Men den varnar så fort geneatorn inte ger tillräcklig spänning.

Samtliga lampor tänds som är tända då motorn inte är igång men när man har tändningen på när felet inträffar.
De lampor som jag listat i mitt tidigare inlägg ska ju tändas om laddningen är dålig dvs. om spänningen på generatorns anslutning "D+" (kan också heta "61") blir lägre än batterispänningen. Du skriver att laddningen är dålig när felet inträffar (lamporna tänds). Då skulle jag börjat med att kolla generatorkolen och laddregulatorn. Är voltmetern inkopplad på ett ställe som litar på? Har du observerat om strålkastare etc. lyser svagare när voltmetern visar för låg spänning?
av Orange245
#554606
Hej

Kol och laddregulator är fräsha, ingen skillnad när jag bytte. Strålkastare lyser svagare och slår jag på helljus så får jag ett litet spänningsfall eftersom jag även har extraljus. Voltmetern är inte att lita på värst mycket annars, rätt kass egentligen men visar ungefär vad som är rätt och när den laddar, inget mer.

Ytterligare ett fel inträffade idag som jag har haft förut men som "bara" försvann utan att jag gjorde något åt det. Säkert för någon månad sen sist. När motorn är igång och jag ska stänga av den vrider jag av tändningen och drar ur nyckeln, motorn stannar inte utan fortsätter att gå. Tidigare har det hjälpt att lägga i backen så backlyset tänds för då har motorn stannat. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra.

Borde väll ändå vara något med tändningslåset eller någonstans däromkring? Jordfel på något sätt?
Användarvisningsbild
av Camel
#554618
Ledningen mellan laddningslampan och anlutning D+ (61) på generatorn kanske ligger mot jord ibland. Isåfall tänds laddningslampan och några till men generatorn kan inte börja ladda då strömmen till fältlindningen uteblir.

Om motorn fortsätter att gå utan nyckel kanske den glödtänder. Har du automatlåda? Hur är det med belysningen, stängs den av när du vrider nyckeln till 0? Om belysningen inte heller stängs av är felet elektriskt. Om du har dragkrok och eluttaget ser ärgat ut, prova att koppla ur ledningarna till detta.
#554759
Jag tror fortfarande att prio 1 är att kolla tändlåset, det betyder inte att jag är 100% på att det är det felet men jag finner det högst troligt. Kan även vara ett jordfel så om tändlådet befinns OK så kontrollera jordanslutningar och börja då med kontroll av jordkabeln mellan batteri och motor och jobba dej vidare.

Mvh GK

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]