Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tobberebel
Carleen skrev:Hejhej, tänkte bara höra lite snabbt om lite funderingar jag har. Fick körkortet för 1månad sedan och fick en fin Volvo 240 glt -87 med b230e motorn i present av farsan:) Den hade stått i byn i ~5år men passerade besiktningen med blanka papper. Gick riktigt bra i början men nu känns det som att den börjar "förfalla", för det första, när jag bromsar skakar det som fan, ngn som vet varför?

Ibland när jag kör iväg i ettan och bilen har stått ett tag så klonkar det från bakre delarna av bilen, och ibland tjuter det när jag just har startat bilen, som att ngn rem skulle slira eller liknande. varför?

Det "viner" ibland från de främre delarna av bilen när man kör, det låter som att rutan skulle vara just lite öppen fast den inte är det.

Och hur mkt sliter det att hålla på att sladda på grus? Samt om det finns lite styling eller dylik som skulle vara najs att slänga på. kom med förslag! :)

Aja iaf, om någon orkar hjälpa mig med mina funderingar skulle det uppskattas :)

Mvh Carleen!

Hej du verkar råka ut för samma som på min bil,,, klonkandet fattade jag som att det kom från bakaxlen, gärna när ja backat å la i 1:an, det försvann efter ett tag men ja frågade min kompis å han sa det var bakaxlen som rörde sig.. Skakar gör min med när man bromsar, jag har misstänkt att antingen är det bromsbeläggen som är dåliga eller skivorna, ska se om ja ska göra nått med det än.. Måste fråga har du taklucka?/sollucka? på min hördes det som att rutan va öppen men det va från takluckan det kom... Det är oftast dom enklaste lösningarna som är dom rätta...

Jag tyckte min såg lite tråkig ut så ja köpte lite klistermärken på dekaltrim å satte dit på han, det blev riktigt tufft, fixade även ett par turbofälgar å satte dit.. tycker det är snyggt på 240, sen kan du ju sätta dit vinge å sånt om du har tid å lust.....

//Tobbe
Användarvisningsbild
av Kombi89
Det där problemet med skakande bromsar hade jag också med min förra bil, en 245:a från 1987, f.d polisbil. Efter att ha bytt samtliga bromsar och oken där bak så var det slut med skakandet. Sånt som man får räkna med när man kör en gammal bil. :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Carleen skrev:Hejhej, tänkte bara höra lite snabbt om lite funderingar jag har. Fick körkortet för 1månad sedan och fick en fin Volvo 240 glt -87 med b230e motorn i present av farsan:) Den hade stått i byn i ~5år men passerade besiktningen med blanka papper. Gick riktigt bra i början men nu känns det som att den börjar "förfalla", för det första, när jag bromsar skakar det som fan, ngn som vet varför?

Ibland när jag kör iväg i ettan och bilen har stått ett tag så klonkar det från bakre delarna av bilen, och ibland tjuter det när jag just har startat bilen, som att ngn rem skulle slira eller liknande. varför?

Det "viner" ibland från de främre delarna av bilen när man kör, det låter som att rutan skulle vara just lite öppen fast den inte är det.

Och hur mkt sliter det att hålla på att sladda på grus? Samt om det finns lite styling eller dylik som skulle vara najs att slänga på. kom med förslag! :)

Aja iaf, om någon orkar hjälpa mig med mina funderingar skulle det uppskattas :)

Mvh Carleen!
Rekommenderar att du gör en service på bilen och byter bränslefilter, luftfilter, olja, oljefilter, kamrem, generatorrem(mar), styrservorem (om du har styrservo). Kontrollera så att bromsskivorna inte är rostiga samt att OKen inte kärvar. Detta är bara det som jag betraktar som mest nödvändigt för en gammal bil som dessutom stått rätt länge kan behöva ses över ite överallt.

Mvh GK

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]