Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blastur
Hej,

Jag läste nånstans att man kan avgöra när kamrem senast är bytt genom klistermärket som sitter på kåpan. Eftersom min bil saknar loggbok över service har jag ingen aning om när kamremen är bytt senast. Det sitter dock ett orange klistermärke på kamremskåpan med siffran "968". Säger det er något?
av Amarace
Det märket säger ingenting.

Det som menas med att man kan se det på klistermärke på kåpan är OM den som bytt kamrem klistrat dit märket som medföljer kamremmen, där skriver man miltalet som kamremmen blev bytt.
Det märket följer dock bara med Volvo original kamrem.
av Rådlös
Har vetat. Förklaringen står i Volvos blåa Gör Det Självbok för 200-serien. En förenklad verkstadshandbok som Volvo gav ut själva. Sök den på antikvariat, Blocket eller Tradera. Trots att den är förenklad så finns det rätt så mycket nyttigt i den. Den går dock bara upp till och med årgång 1986. Men det finns mycket som fortfarande gäller där också för dom senare årgångarna. (Jag gav bort min bok med bilen, så jag kan inte hjälpa till med detta)
Om du är det minsta tveksam om kamremmens status, så byt själv nu! Inte speciellt svårt eller kostsamt. Det finns trådar om det här på forumet. Skriv sedan upp den aktuella mätartställningen och spara uppgiften i bilens övriga dokumentation. Det har du och eventuella kommande ägare nytta av.
Det är brukligt att byta spännrullen samtidigt.
Det är ju dessvärre så här att kamremmen kommer inte att gå av när du står på garageuppfarten eller på en lämplig och betald parkeringsplats. Den kommer i stället att gå av när du kör ensam på en motorväg, i snöstorm och -15°, eller ösregn en mörk natt. Eller i värsta rusningstrafiken i någon ökänd korsning mitt i stan och alla andra skall till eller från jobbet.
av jambo
Hej Blastur,

När det gäller dekalet på kåpan som du hänvisar till, så är detta ett klistermärke som följer med satsen när man byter kamrem/rulle/spännare,
sen är det upp till den som byter att klistra på märket, vilket inte händer allt för ofta, och köper man pirat så finns inte detta märke med.
För att vara på den säkra sidan så byter man ovan sagda artiklar var 7000 mil, detta enligt Volvos instruktioner, och då kan man sova lungt, är inte ett allt för kostsamt eller svårt arbete, och dom flesta som inte har tummen mitt i handen klarar av detta, vid minsta tveksamhet så byt, en billig
försäkring, och du, köp Volvo orginal, att spara några kronor för att gå till Biltema eller dylikt lönar sig inte, ett eventuellt motorhaveri kostar mycket, mycket mera.

Mvh,
av Henke3
UsedAutoParts skrev:Ingen som vet vad dessa siffror står för? 972, 968 och allt vad det kan va..
det är de sista tre siffrorna i motorns artikelnummer
Användarvisningsbild
av Hygglo
Klisterlappen du efterfrågar behöver inte alltid sitta på kammkåpan. På min bil sitter den till vänster på frontplåten under huven. Det är ju upp till var och en att sätta fast sitt märke, så det kan sitta lite varstans dock oftast i motorrummet. :wink: Mitt märke är silverfärgat med svarta bokstäver och ca: 7x5 cm stort.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]