Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGöransson
Hej, jag går i bet för min gamla volvo, och vill ha ordning på den för det är världens bästa bil, men felet är att fläkten går inte i något läge och spolarvätske motorn får ingen ström och vänster positions ljus slocknar när jag sätter på vanliga ljuset, (årsmodell -84), någon som kan hjälpa mig och säga vad jag kan göra? jag är ingen elektriker och har inte råd att lämna in på verkstad, och vet någon om det är jobbigt att byta handbromswire?
Snälla hjälp mig, jag är tacksam för svar!
av Rådlös
Börja med att köpa dig en verkstadshandbok om du vill undvika verkstäder. Det finns på Blocket och Tradera. Även Volvos egen blåa bok täcker en hel del, bl.a. kopplingsschema.
av Volvo264GLE
Välkommen hit! :)
Som Rådlös sa så tycker jag också att det kan vara bra att skaffa en gör-det-själv-bok som du kan lära dig lite ur och se hur saker fungerar! Haynes är en vanlig sådan!

Hur vet du att spolarvätskemotorn inte får ström? Har du mätt eller har du kollat så att kablarna är anslutna?
Likaså med fläkten! Är den totaldöd och ger inte ifrån sig ett enda ljud? Kollat säkring?

Handbromsvajern är inte så svår att byta egentligen men om du får tag i instruktioner :wink: och lite tid så kan nog du fixa det!

Med vänster positionsljus, menar du bara det fram då?
av aalex
Det är inte heller så svårt att byta en elfläkt om den är trasig. Men det är en hel del arbete med att få ut hela paket under instrumentbrädan. Jag har bytt åtminstone tre stycken i 245 or. Det går att köpa begagnade på bilskroten. Sedan tar man bort delar från mittkonsolen/instrumentbrädan, kopplar bort kylslangarna och lossar skruvarna och drar ut hela paketet på passagerarsidan. Därefter lossar man klamrarna på paketet och frilägger fläkten och skruvar ihop allt igen. Någon timme eller två om man är ovan, kanske.... Det är lite trångt vill jag minnas... men inte så svårt.

När det gäller handbromsvajern så notera att man måste bända isär expandrarna så att "vajertvärstoppet" lossar. Det är bara att sätta en mejsel vid vajerstoppet och bända ut vajerstoppet. Det verkar omöjligt men det går. Annars får du inte loss vajern. Notera i vilken riktning expandern sitter så att du monterar den på samma sätt.

Tänk på att vara försiktig när du tar bort bromsoket så att bromsröret inte bänds. Använd en ståltråd och häng upp oket med en slinga på fjädern. Det kan ta emot en del när du drar i bromsskivan. I regel går det att rycka loss skivan eller bända loss den. Akta bromssköldarna så dom inte skadas om dom är sköra och rostiga. Notera särskilt hur expandrarna och fjädrarna är monterade innan du lossar bromsbackarna. Sedan är det bara att lossa vid handbromsen och dra ut expandern så du kan bända loss vajerstoppet. Är du någorlunda van klarar du kanske jobbet på en halvtimme per sida. I annat fall dubbla tiden.

Använd bra verktyg när du lossar bultarna på bromsoket så inte du rund-drar bultarna om dom är rostiga. Använd förlängning så du får kraft. Men det är inte särskilt svårt att få loss bultarna. Nya bör monteras.

Även fast jag monterat backarna så många gånger så tycker jag att det kan vara lite trixigt att göra det. Jag monterar den nedersta fjädern först vid expandern och ser att det ligger rätt - sedan drar jag ihop den övre delen och fäster fjädern. Man får använda lite kraft för att dra isär backarna och lägga dom över expandern nedtill och det kan vara lite bökigt. Men det går.

Använd pallbock!

Det är inget svårt jobb se bara till att bromsskivorna ligger dikt an och inte flexar för mycket när du monterar dom.

Du kommer att fixa allt!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Glöm inte heller några av de vanligaste felen på gamla bilar, jordfel och/eller ärgade kontaktdon samt anslutningar i allmänhet.

Mvh GK
av rd350
Är du säker på att vajern är kass? Det är väldans ovanligt på 240 som nog har bilvärldens bästa vajer!
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]