Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag fick äran av att titta på en bil vars instrumentlampor beter sig konstigt på. När jag startar bilen lyser inget och allt är i vanlig ordning. Efter 10sek börjar laddningslampan samt oljetryck lysa lite svagt men ökar jag varven på motorn så ökar också intensiteten på lyset på dessa varningslampor. Ökar jag varven ytterligare så slocknar de?

Jag ser vid tongång att de rör sig i takt till motorvarven och pulserar lite smått. Jag har gått igenom jordningar till motor och gjort rent de gjordbläck jag hittat i motorrummet. Vad kan det vara som gör detta?

Tackar på förhand

/Micke
En kass generator! Eftersom du inte skriver att det är något som gnisslar (typ fläktrem) så tror jag att det kanske är generatorn som är på väg att ge upp.

Jag råkade ut för detta i vintras när jag lånade en kompis bil, de började lysa svagt och flimra lite, sen blev det bra igen och sen började det om och blev värre... Så i en brant uppförsbacke slocknade radion och då fattade jag vad det var, så jag slog av helljusen och varvade lite extra så att inte batteriet skulle dö helt samt svängde in på första bästa ficka...

Om du vill slippa detta så kolla generatorn! :wink: På kompisens bil hade lagret gått för att de spänt fläkt-remmen för hårt, jag tror att symptomen blir annorlunda om kolen är slut :?:
Ett tips fall du är lite kunnigare och vet vad du håller på med,

Ta löst generatorn, (Inte ett måste!)
Plocka isär (Inte ett måste!)
Ren gör noggrant (inte ett måste!)
Köp ny koll (ett måste!)
Köp nya fläktremmar (dom gamla kanske fungerar men lika bra att byta så slipper man gnissel!)
Jorden ifrån generatorn till karossen (den kabeln brukar bli dålig med tiden, kolla upp den)
Plus kabeln (den går ifrån generatorn till startmotorn, underbilen, den kan med tiden få någon smäll o gå sönder, kolla den och ev tejpa eller byt)
Sedan är det en liten röd kabel på baksidan av generatorn (den kabeln gör så oljelampan, batterilampan och någon fler lampa slocknar när generatorn börjar jobba)!

Låter som mycket jag rabbla upp men det är lätt värt det om man inte har mycket pengar.

Mvh
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]