Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebbe240
Hej
Jag har en Volvo 240 farmare årsmodell 90.
Problemet är att på vänsterbak tar inte bromsarna någonting.
Luftade och bromsarna låste sig men när jag sedan startade bilen tog bromsarna ingenting.
Testade att lufta medan bilen var på men ingen skillnad. Bytte packningar i huvudbromscylindern men ingen skillnad. Har testat olika system av luftning som ja hittat här på forumet.
Hjälp mig någon som vet.
av rd350
Du får börja med att kolla "hur långt vätskan kommer" börja bakifrån oket med luftnippel, bromsslang, reduceringsventil, fördelningsventil, huvudcylinder. När du kommit så långt lär du ha hittat felet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När bromsen inte tar på det ena bakhjulet tyder det på fel på huvudbromscylindern.

Mvh GK
av Sebbe240
Det underliga är att bromsarna är hur bra som hällst när motorn är avstängd men när man startar den så slutar de ta
av volvoyamha
Skulle då tro på vaccum ventilen som sitter i den stor rund saken på torpeden (tappa namnet :roll: )

Testa att pilla löst slangen, starta motorn och se fall det blir något skillnad!! Blir det så, är det vaccum pumpen!!
av Sebbe240
Har ikväll tittat på alla bromsrör och spänt på lite.Jag luftade och jag blev mycket glad när bromsarna tog bra när bilen var igång men när ja lade på ringarna och skulle ut och test tog bromsarna ingenting på vänster bak. Vad är problemet? Vacuumpumppen?
provade också att pilla lös vacuum ventilen och jag fick en sådan bromspedal som jag aldrig känt på denna bil men bromsarna tog ingenting på vänster bak.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som jag skrev tidigare i tråden så tyder ditt problem på en defekt huvudcylinder men kan även bero på en defekt bromsslang.

Mvh GK
av Sebbe240
bromsarna borde ju inte ta någonting när motorn är avstängd då eller har jag fel?

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]