Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Phasio
Hej!

Har plockat ner hela motorn i delar och håller just nu på med att rengöra alla delar. Undrar om ni har några ideér om vad jag kan göra med motorn t.e.x trimning osv. Motorn har suttit på en Volvo 240 Glt -82 års modell med insprutning. Karossen skall snart skrotas.

Hälsningar
Kristian Möller
av Ebbe
Trimma e kul men dyrt. Hur mycket pengar vill du lägga ut? Mindre än 10.000kr är nog inte att räkna med om det ska bli nåt vettigt: Börja med att kolla cylindrarnas slitage. Är dom slitna över maxmåttet så måste du borra blocket till överdimension Pris med kolvar ca 3500kr. Stoppa i en ny kam som ger lite extra hästar ca 2500kr. Plana toppen några mm samt slipa upp kanaler lagom mycket 500-2000kr beroende på om du kan göra en del av jobbet själv. Att byta ventiler är dyrt på en aluminiumtopp då det även måste bytas ventilsätesringar...Svarva av svänghjulet några kg o montera en ny koppling. Då var pengarna slut!
Sen ska du ju ha nya lager, kolla vevstakarna, ev balansera vev o svänghjul mm.
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]