Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenkeL
Hej igen forumet!

Tänkte höra med er experter om ni stött på nåt liknande fel som jag har haft med min 240GL 1990 nu i ett år. Problemet är inget jätteallvarligt, men det är störigt och man undrar ju varför den gör så. Det som är fel är när jag ska starta den efter att bilen stått i ett dygn eller mer, då mitt under startsekvensen så bara stendör den i en halv sekund, för att sen börja gå runt på startmotorn igen och till slut starta. Se film för exakt hur det kan gå till. I filmen blir det bara ett "hack", men oftast när det händer startar den först efter två till tre sådana hack.

Filmen:
[youtube]kVzTbad7be4[/youtube]

Vad tror ni? Har hört allt från dålig jord till att startkransen är knäpp. Men eftersom att det i princip bara händer när bilen inte körts på ett tag, så blir man ju konfunderad. Bilen har gått strax över 14K mil och är servad minst en gång om året, samt att den går som en klocka bortsett från en lite trött koppling.
Tack för ditt svar! Det var dock en blandning av grekiska och svenska, så utveckla jättegärna :D

Det första är jag med på. Visste dock inte att fördelaren hade en vakuumslang, men det kanske den har! Är det värt att testa med startgas kring den slangen i så fall?
Startgas /okulärbesiktning blir bra.
Nu blev jag lite osäker här, är inte så van vid "nya" bilar. :wink:
Det kanske är så mycket elektronisk bröte så att en mekanisk styrning blir överflödig..?
Men ingen här på forumet har ju opponerat sej så...
HenkeL skrev:Tack för ditt svar! Det var dock en blandning av grekiska och svenska, så utveckla jättegärna.
Det första är jag med på.
Det första var FÖD, och det gick ner.
Det andra var att den motarbetar sej själv?
Det är när bränsleblandningen antänds en bra bit innan kolven är där den ska.
Explosionen vill då trycka tillbaka kolven med påföljd att motorn stannar upp ett ögonblick
vilket är mycket skadligt för främst startmotorn.
StefanT5 skrev:Ja låter som den tänder när kolvarna är på väg upp FÖD alltså.
Det får motorn att stoppa upp, kolvarna bromsas upp.
Ok! Har ni några fler teorier om vad det kan bero på? Vad kan jag kontrollera själv?
Ett tips till dej är nolla motorn,

90, låter som du själva fördelaren (den alla tändkablar går till) sitter bak på motorn? mellan torpeden och motorn

Till och börja med köp en gör det själv handbok för din bil (volvo 240) Finns på bla biltema, vissa volvo verkstäder kopierar ett org ex och så får man ge en par hundra för ett volvo x

Mvh
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]