Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jakobsson
Skulle byta bromsskivor idag och upptäcker att den nedre bulten är runddragen ( den förra ägaren kanske vem vet) och det övre gick F*N inte att rubba. Provade en massa rostlösning men bulten ville inte släppa.

Någon som har en fin lösning på detta "barnsliga" problem?
av Dannemannen
Hade samma problem på min 244´a och jag testade en massa rostlösningar och massa gummiklubbor av olika storlek,till slut gav det med sig (efter 3 tim) så mitt råd är att inte ge upp! :(
Användarvisningsbild
av Hasse63
Prova att slå en 18mm 12-kantshysla över det runddragna skallen. annars så är en liten rärtångrätt bra också
Användarvisningsbild
av jakobsson
Okej, ge inte upp allså? Tänkte nästan det. Ska ta svängen förbi volvo och inhandla nya bultar till oket först. Har en 18 krafthylsa. Den bör nog klara av den behandlingen. Har ju annars en rörtång som får verka som standin om inget annat fungerar.

Tack ännu en gång.
av Phasio
Om du har svets så kan du ju prova och svetsa fast en bult på skallen brukar funka.
av Volvo_Perka
Låter precis som att du skulle behöva värma där. Har du tillgång till gassvets eller en liten gasolvärmare??

Brukar göra susen att värma när nåt sitter fastrostat. värm som 17!
Sen knackar du på en hyls, eller tar en rörtång eller nåt bara du har ett stadigt tag om bultskallen och tar i.

går det inte så knacka med en hammare eller slägghammre på bulten. Kommer du inte åt så bra så ta ett långt dorn eller en förlängare till hylsorna och skräll med. Spraya på lite rostlösning också emellan åt de skadar inte.

Sen värmer du igen och provar och går det inte så knacka å skräll emr och värm och spraya å så vidare så brukar det ge med sig till slut bara man har tålamod och gott om tid.

Lycka till!!
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]