Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej. Som rubriken lyder undrar jag hur mycket det bör kosta att byta ut en sliten koppling mot medhavd utbytes dito?
Då jag har gjort det flera gånger själv när man hade tillgång till lyft m.m. så vet jag att det i inte är varken hjärnkirurgi eller särskilt tidskrävande på dessa bilar men på verkstaden jag frågade ville han ha 2800 bara för arbetskostnaden!!!? Är det skäligt tycker ni? tycker det låter väldigt mycket...
Vad kostar det tex på Mekonomen?

Och för att färska upp minnet vad är det för verktyg jag behöver för att lossa spaken och vilken storlek är insexbultarna som håller kopplingspaketet, om jag nu ska behöva göra det själv i DIY-hallen?

Mvh Viktor
Tycker du bör kunna hitta någon som byter för en 1000-lapp, eftersom det ju inte direkt är komplicerat eller tar lång tid.
( Men jag vill nog ha 3000 för att göra det ;-) )
Verktyg:
Låsringstång och 4 eller 5 mm insex för spaken.
Tryckplattan... 8 mm insex kanske, men jag tror jag sett en TORX någongång oxå.

hoppas du får löst det!
/greenbay
För c;a tre år sedan böt jag koppling på min 940 på Volvoverkstad.
(säljaren skulle dra av kostnaden mot verkstadskvitto).
Det gick på totalt 3200:- inkl. nytt kopplingscentra urtrampningslager samt stödlager i svänghjulet.

//tuxedo
Jag frågade faktiskt samma sak så sent som igår på Rejmes Volvo här i Halmstad, och där skulle man ha 2650kr för arbetet, och 1800kr för delar (kopplingssats och urtramplager).

Behöver också byta min, men har inte lust att lägga så mycket på arbetet. Vore gött om någon i Halland eller sydvästra Skåne kan ta sig an det för runt tusenlappen!
Går att byta på en parkering, en garagedomkraft och 2 stadiga pallbockar och lite handverktyg.
20 min tog det sist jag tog en på en bilskrot och en 1½ timme för att få ner och upp den nya, men det va för 10 år sen... lite längre tid i dag lär det ta. får ju nåt kul för dom pengarna verkstan ska ha för att byta. :wink:
Användarvisningsbild
av Vix
Tack för alla svar!
Men alltså tar han ett helvetes överpris, särskilt som att det är en liten privat verkstad som enligt mina erfarenheter brukar vara billigare..

Koppling, tryckplatta och urtrampningslager har jag köpt i alla fall och hoppas också på hjälp här i malmö, framförallt med att passa in lådan om man nu ska behöva ligga på marken som med allt annat... haha.

Ang. verktygen så tackar jag och bockar, då var det som jag mindes och samma som på 740 då.
Det kan ju vara det förhållandet att en verkstad tar mer betalt om man kommer med egna grejor och vill ha monterade. Det är inte helt ovanligt och förekommer inom många branscher. Verkstaden kanske hade tjänat några kronor på att få sälja en koppling som dom själva hade köpt in. Sedan lägger han på någon sorts mellanskillnad på ditt kopplingsjobb i stället när du kommer med utrustningen?
Användarvisningsbild
av Vix
Rådlös skrev:Det kan ju vara det förhållandet att en verkstad tar mer betalt om man kommer med egna grejor och vill ha monterade. Det är inte helt ovanligt och förekommer inom många branscher. Verkstaden kanske hade tjänat några kronor på att få sälja en koppling som dom själva hade köpt in. Sedan lägger han på någon sorts mellanskillnad på ditt kopplingsjobb i stället när du kommer med utrustningen?
Jo det verkar ju tänkbart men gubben är ju gammal volvoskruvare och man kunde ju tänkt sig att han skulle få lite nostalgi kick :) ... Han såg ut som ett frågetecken när jag sa att den var 4-växlad efter han frågat.

Men oavsett köpa koppling genom honom eller använda medhavd så hade jag ju inte kommit särskilt billigt undan vilket var tanken med begagnat då bilen är rostig och inte kommer att brukas av mig mer om den inte går igenom bes pga. rost nu i sommar. Synd på en så bra bil vars motor endast snurrat 16000 mil och alltid startar så fint.

Verkar som att folk vill ha bort min Volvo från vägarna :evil:
bensinskalle skrev:Jag gör det för tusenlappen, om det inte är allt för sönderrostat allting :mrgreen:
Nä ingen fara med rost på de grejerna, bara lite oljigt :roll: Men dock så bor du i Arboga och jag i Malmö så då blir det lika dyrt ändå. haha...tyvärr.

Man kanske ska lägga ut efterlysning?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]