- mån 18 apr 2011, 18:00
Hejsan - jag har Volvo 245 som idag underkänts vid besiktningen. Två problem: Dels den bakre kardanaxelknuten som hade glapp (vilket hörs när man kör som ett klonkande vid gaspådrag och inbromsning). Fråga 1: Är det svårt att byta denna själv? Jag är halvhändig, men ganska less på att krypa under bilar så jag funderar på att låta en verkstad ta hand om det hela, men då undrar man ju lite vad det kan tänkas kosta...
Fråga 2: Avgasvärdena var åt pipan, alla var maxhöga, utom lambdavärdet som visade 0,69. Kan detta bero på något annat än att lambdasonden är paj? Vad i så fall? Jag märkte att det luktade bensin i bilen på väg till besiktningen, vilket det inte har gjort tidigare, så det här är nog ett akut fel...tomgången var dålig/låg också, brukar den inte vara. Är det krångligt att byta den där sonden själv?
Tacksam för lite goda råd...
Fråga 2: Avgasvärdena var åt pipan, alla var maxhöga, utom lambdavärdet som visade 0,69. Kan detta bero på något annat än att lambdasonden är paj? Vad i så fall? Jag märkte att det luktade bensin i bilen på väg till besiktningen, vilket det inte har gjort tidigare, så det här är nog ett akut fel...tomgången var dålig/låg också, brukar den inte vara. Är det krångligt att byta den där sonden själv?
Tacksam för lite goda råd...