Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thommy1981
#520306
Hej på er!
En vän bad mig om hjälp med att byta koppling. I och med att det är en gammal Volvo så trodde ju jag att det skulle vara lika lätt som på alla bakhjulsdrivna 2 4 7 och 9 serie... Men icke sa nicke!
När vi lyft upp bilen så ser jag en märklig konstruktion... Motor&sprängkåpa->tunnel->växellåda&differential.
Ok... tänkte jag och började riva.
Har tagit loss växelväljarstaget ur växelspaken.
Tunneln är lossad i båda ändar och ur fästet till växelspaken
Växellådan är helt lossad och drivaxlarna är lossade från lådan (Under lådan hänger en bränsleslang från tankens båda halvor.
Bakaxelbalken är upphissad med hjälp av spännband.
Sprängkåpan är lossad från motorn (gissar att det är en vevaxellägesgivare som sitter ovantill?).
Drivlinan hänger nu på 3st växellådslyftar så, nu borde ju allt vara enkelt att bara dra bakåt men paketet fjädrar liksom tillbaka mot motorn.
Om det hjälper kan jag lägga till att det är en vanlig låda, alltså ingen CVT.
Vad har jag missat och varför går inte tunneln att få isär ifrån lådan?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]