Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LukeFagwalker
Tja, igår började lampan som indikerar att batteriet inte laddas att lysa på min 240 (igen!!! förra gången var det kolen men det är det inte nu)

Kollat kablarna och de ser fina ut förutom jordkabeln (metalflätan) från motorblocket som visserligen är sleten men jag tror den leder ändå, har 5-56at den och slipat lite.

Mätresultat med voltmeter

Avstängd motor batteri ca 12,5V
Påslagen motor batteri ca 11.5V
Påslagen motor Generator (kabeln som går till startmotorn) pendlar mellan 0 - ca 12 V beror på hur stabilt jag håller den, när jag håller den som stabilast kommer den upp i nästan 12V. Men den ska väl ändå ge ungefär 14V

försökt mäta från den "lilla" kabeln från generatorn och kommer där bara upp i 0.5V men är osäker på om det är ett säkert mätresultat då det är svårt att hålla fast kablarna på en påslagen vibrerande motor samtidigt som man försöker kolla på voltmetern.

Batteriet och kolen (med inbyggd spänningsregulator) är ca ett halvår gamla så det borde inte vara dom.

Har kollat på felsöknings sidan och försökt följa denna med de medel jag har, även kollat i Haynesboken.

Gissar tyvärr att det är nått i generatorn som börjat ge sig, men hoppas att nån här kan säga att det är något annat fel, då en generator ju är svindyr. begagnad finns ju alltid men känns lite osäkert.

Ursäktar mig även för att jag inte kan exakt vad alla delar egentligen heter men hoppas att ni kan förstå vad jag menar.

Tacksam för all hjälp.
Ja, laddlampan lyser även när jag har nyckeln i tändläge två, har kikat runt lite på forumet och det verkar som att det blir att byta generator...

surt, nån som har koll på hur långt man kan köra med felet, är nämligen tvungen att ta mig ca 8 mil i morgon. dels för att inhandla en begagnad och dels för att där jag nu befinner mig har jag ändå inte verktyg till att byta den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det kan vara kolen igen om du t.ex. har dåliga släpringar så förstör dom snabbt kolen vilket egentligen för oss tillbaka till det du redan insett, att generatorn behöver bytas. Vad jag då avser med mitt inlägg är att du kanske kan fixa lite fungerande laddning tillfälligt genom att byta kolen och sedan byta generator så fort som möjligt. Ta loss regulatorn och kolla kolen.

Mvh GK
Ja, kolen har jag kollat och dom ser faktiskt rätt bra ut. har ju slitits ner litegrann men det är mycket kvar. ca 1.5cm

Kommer ihåg att jag har hört ett gnisslande från motorn ibland när jag kört, gnisslar som fasen förutom när man trycker ner kopplingen. men när man kört ett tag så slutar det gnissla. har trott att det varit att jag behövde byta växellådsolja men inser nu att det är nog mycket troligare att det varit generatorn...

Jaja, får helt enkelt hoppas att batteriet räcker till skroten så man får tag på en ny generator
Så, bytte generatorn till en ny (fast begagnad) funka skitbra och när jag kika närmare på den gamla generatorn så förstod jag varför den inte var så bra, vet inte vad det heter men av de två kopparspolarna (släpringar?) som snurrar emot kolen var det ungefär knappt mer än en kvar.

Men problemet löst, Generatorn gick på 400 spänn och det kan man ju leva med.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kul att det ordnade sig, Ha det bra och kör försiktigt.

Mvh GK
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]