- lör 26 mar 2011, 19:14
#513615
Tjo,
Häromdan upptäckte jag att kylarvätskan i bilen var låg, expansionstanken var helt tom men troligtvis fanns det tillräckligt för att hålla motorn sval eftersom tempmätaren visade normal temperatur.
Började med att toppa upp med ny kylvätska, men idag 2 dagar senare har den sjunkt från MAX-strecket till en nivå mitt emellan MIN & MAX. Började leta efter läckor, och såg att när motorn är igång droppar det ca 1 droppe varannan sekund från motorblocket. Har svårt att se exakt var läckan är, men när jag känner runt fästena för den över och undre kylslangen till motorn är det torrt.
Kikade i min Haynes manual, och med tanke på var det droppar känns det troligt att vattenpumpen är boven. (Termostatöppningen verkar OK).
Jag har markerat i bilden ungefär var det droppar, även om verkar ske nedanför den undre slangen.

Enligt Haynes verkar vattenpumpsbyte som en ganska krånglig operation, man måste tömma kylvästkan, montera loss alternator, drivbälte, lossa slangar osv. Jag misstänker ju starkt att antingen tätningsringen till pumpen är sliten, eller att vattenpumpen måste bytas helt.
1. För någon som inte meckat alls särskilt mycket, är det värt att försöka sig på detta själv? Om inte, och jag tvingas lämna in bilen, vad är ett rimligt pris för den här typen av arbete (exkl nya delar)?
2. Har hört folk i andra trådar prata om "vita röken" i samband med kylarproblem. Att man på avgaserna skall kunna avgöra huruvida kylsystemet är OK eller ej. Kan någon utveckla på den punkten? Vad är det som går snett när avgaserna blir "vit rök" och hur vit skall den vara? *förvirrad*
mvh Magnus
Häromdan upptäckte jag att kylarvätskan i bilen var låg, expansionstanken var helt tom men troligtvis fanns det tillräckligt för att hålla motorn sval eftersom tempmätaren visade normal temperatur.
Började med att toppa upp med ny kylvätska, men idag 2 dagar senare har den sjunkt från MAX-strecket till en nivå mitt emellan MIN & MAX. Började leta efter läckor, och såg att när motorn är igång droppar det ca 1 droppe varannan sekund från motorblocket. Har svårt att se exakt var läckan är, men när jag känner runt fästena för den över och undre kylslangen till motorn är det torrt.
Kikade i min Haynes manual, och med tanke på var det droppar känns det troligt att vattenpumpen är boven. (Termostatöppningen verkar OK).
Jag har markerat i bilden ungefär var det droppar, även om verkar ske nedanför den undre slangen.

Enligt Haynes verkar vattenpumpsbyte som en ganska krånglig operation, man måste tömma kylvästkan, montera loss alternator, drivbälte, lossa slangar osv. Jag misstänker ju starkt att antingen tätningsringen till pumpen är sliten, eller att vattenpumpen måste bytas helt.
1. För någon som inte meckat alls särskilt mycket, är det värt att försöka sig på detta själv? Om inte, och jag tvingas lämna in bilen, vad är ett rimligt pris för den här typen av arbete (exkl nya delar)?
2. Har hört folk i andra trådar prata om "vita röken" i samband med kylarproblem. Att man på avgaserna skall kunna avgöra huruvida kylsystemet är OK eller ej. Kan någon utveckla på den punkten? Vad är det som går snett när avgaserna blir "vit rök" och hur vit skall den vara? *förvirrad*
mvh Magnus