Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlindblom
allöj

haft problem ett tag att peta i 4ans växel på vovlon. nu har 3an börjat kärva åxå. en liten titt under växelspaksdamasken (eller va den nu heter, gummifjongen som sitter runt spaken) visade att växelspaken knappt an röra sig så långt åt höger, tar i karrossplåten. Verkar ju som hela lådan vridit sig...

tänkte bara kolla om någon mer varit med om detta innan jag börjar klättra under bilen i kylan...

kanske nåt sprättlätt, dumt fel?
av mlindblom
kan föresten tillägas att någon 5e växel inte finns så spaken kan inte röras mycke längre åt höger ändå. (el. överväxel)
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm, så minns jag att jag hade på min gamla duett, blev så när ena motorfästet hade gått av och hela motorn lutade snett.

/L
av Volvo_Perka
detta va jag med om på min 240 också, och då hade ALLA mina gummikuddar gått av... båda motorkuddarna plus växellådskudden...

Så när jag körde då så låg hela paketet löst och vred sig under huven, hann köra en dag med den så innan jag märkte det!!

men jag hade samma problem med spaken så jag råder dig att kolla över kuddarna, även till växellådan.

Har motor och låda vridit sig så kan det vara lite bökigt att vrida tillbaka men omöjligt är det inte :) ett stort plus om man är två stycken också.

MEN är dessa hela så kolla över hur du har det med bussningarna i växellänkaget och hur din kulskål mår.

Hur långt har bilen gått?? hur länge har du haft den?? Hur länge har den varit sådär??
av Perra N
Växellådsfästet av? Motorfäste?
av 240R
Motor kudde av!
Användarvisningsbild
av Caffis
Tja eller så är dom klasssiska plastbustningarna i växelföraren dåliga men byt allt på en gång så fungar det sen inga stora pengar....

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]