Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kes0
Jag har problem med mitt centrallås..
Det är nämligen så att det fungerar att låsa dörrarna men inte att låsa upp dem. Trodde att det var reläet för upplåsning som gett upp men då jag prövar att skifta på reläerna kvarstår samma problem. Förslag på vad mer man kan felsöka?
av JanneP59
Då är det nog med största sannolikhet det som sitter runt låscylindern inne i dörren, kontaktenheten, kolla även kabelstammen så att det inte är något brott på den, har själv haft samma problem, att kolla kablarna gör du enklast med hjälp av en multimeter, du mäter ohm, är kabeln hel då får du 0 i displayen, är den av då blir det 1 eller mera i displayen
Användarvisningsbild
av kes0
JanneP59 skrev:Då är det nog med största sannolikhet det som sitter runt låscylindern inne i dörren, kontaktenheten, kolla även kabelstammen så att det inte är något brott på den, har själv haft samma problem, att kolla kablarna gör du enklast med hjälp av en multimeter, du mäter ohm, är kabeln hel då får du 0 i displayen, är den av då blir det 1 eller mera i displayen

Den tanken har slagit även mig men hur kollar man att kontaktenheten fungerar som den ska? Jag får nog börja med att kontrollera kablarna.. Tack för tipset!
av Amarace
Börja med att se om du kan låsa/låsa upp med låsknoppen, fungerar det att både låsa och låsa upp med den har du felet i kontakten runt låscylindern, fungerar det inte med knoppen heller så har du antagligen kabelbrott mellan dörr och stolpe.
Användarvisningsbild
av kes0
Amarace skrev:Börja med att se om du kan låsa/låsa upp med låsknoppen, fungerar det att både låsa och låsa upp med den har du felet i kontakten runt låscylindern, fungerar det inte med knoppen heller så har du antagligen kabelbrott mellan dörr och stolpe.
Det fungerar inte att låsa/låsa upp med knoppen heller. Får ta å leta kabelbrott imorgon :) Tack!
Användarvisningsbild
av kes0
Mycket väl var det kablarna mellan dörren och karossen som gått av. Tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
av HenkeL
När vi ändå har en centrallås-tråd igång så passar jag på att flika in en fråga!

Tycker det vore ypperligt med en centrallås-fjärr till min 240 som redan har centrallås. Borde man inte kunna köpa ett universalkit för fjärrstyrning och bara använda sig utav ena motorn som man sätter på förardörren? Är det svårt att fästa en universalmotor i 240-dörren så att den fungerar bra? Om ja, borde det inte då gå att bara ta vilken centrallåsmotor för framdörrar som helst till 240, och sen endast använda kontrollenheten för att mata motorn med ström när man trycker på dosans knapp? Är inte intresserad av något larm eller så, som bara krånglar.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]