- ons 16 mar 2011, 14:16
#510024
Hej!
Har för ett tag sen köpt en begagnad Volvo 244 (årsmodell 82). Den fungerar kanonbra förutom ett par detaljer. Jag har absolut ingen erfarenhet av meckande, men jag är väldigt nyfiken och sugen på att lära mig. Jag har införskaffat en Haynes gör-det-själv-bok, men tycker att många beskrivningar och ritningar är svåra att förstå. Enkla saker som hur man t.ex. hittar olika komponenter i bilen verkar inte tas upp i Haynes :)
Fel som jag håller på att undersöka:
1) När det är fuktigt ute är bilen svårstartad. Då får jag sitta och köra med startmotorn ett tag (1-2 min), sen startar den. Jag fick tips om att det ev. är sprickor i fördelarlocket, så jag prövade att försiktigt spraya vatten på fördelarlocket en vacker dag när bilen normalt fungerar fint. Mycket riktigt var det omöjligt att starta den efteråt. Nu har jag beställt ett nytt fördelarlock, men är väldigt osäker på hur det skall bytas. Jag granskade snabbt tändkablarna men kunde inte se riktigt hur de ens fäster i fördelarlocket och är väldigt rädd att dra sönder något. Skall man skruva, dra eller hur gör man?
2) Det verkar vara glapp i "huvudströmbrytaren" där man sätter i nyckeln. Startmotorn fungerar alltid, men jag märker ibland att visa eldrivna saker i bilen slutar fungera under färd, t.ex. radio och vindruttorkare. Då räcker det om jag försiktigt rör nyckeln i brytaren och för den så långt åt vänster det går utan att jag stänger av bilen (vilket vore dumt när jag kör :). Jag antar att detta tyder på något slags glapp i nyckelcylindern, och igen är jag osäker på hur jag skall komma åt och undersöka. Förhoppningsvis behöver jag bara löda om nån tråd, eller kanske spraya på något ??
3) Bilen har stått avställd i vinter och kom nyligen ut på sin premiärtur i vårsolen. Då upptäckte jag till min glädje att en ny lampa tänds på instrumentbrädan varje gång jag glömmer aktiver halvljuset när jag startat bilen. Denna lampa har aldrig varit tänd tidigare, oavsett om halvljuset varit på eller av. Nu har jag kört ett par rundor med bilen och lampan tänds inte alltid längre, så jag misstänker glapp även här. Hur går man tillväga för att felsöka en sådan sak?
4) Bilen har 4 växlar och en överväxel som aktiveras med knapp upptill växelspak. När jag kör längre sträckor hoppar ibland överväxeln ur. Det verkar hända främst när jag kör längre sträckor (10+ mil) åt gången, och jag misstänker att det kanske har med temperatur i någon del av bilen. Kanske temperaturen på växellådans olja? En annan teori jag har är att det kanske inte alls beror på körsträcka utan på ovan nämnda elfel (2) och att det bara är slump att det bara hänt under längre utflykter hittills. Jag vet ingenting om överväxlar, men det känns rimligt att det åtminstone delvis drivs på elektriskt vis.
Tacksam för all slags hjälp!
Har för ett tag sen köpt en begagnad Volvo 244 (årsmodell 82). Den fungerar kanonbra förutom ett par detaljer. Jag har absolut ingen erfarenhet av meckande, men jag är väldigt nyfiken och sugen på att lära mig. Jag har införskaffat en Haynes gör-det-själv-bok, men tycker att många beskrivningar och ritningar är svåra att förstå. Enkla saker som hur man t.ex. hittar olika komponenter i bilen verkar inte tas upp i Haynes :)
Fel som jag håller på att undersöka:
1) När det är fuktigt ute är bilen svårstartad. Då får jag sitta och köra med startmotorn ett tag (1-2 min), sen startar den. Jag fick tips om att det ev. är sprickor i fördelarlocket, så jag prövade att försiktigt spraya vatten på fördelarlocket en vacker dag när bilen normalt fungerar fint. Mycket riktigt var det omöjligt att starta den efteråt. Nu har jag beställt ett nytt fördelarlock, men är väldigt osäker på hur det skall bytas. Jag granskade snabbt tändkablarna men kunde inte se riktigt hur de ens fäster i fördelarlocket och är väldigt rädd att dra sönder något. Skall man skruva, dra eller hur gör man?
2) Det verkar vara glapp i "huvudströmbrytaren" där man sätter i nyckeln. Startmotorn fungerar alltid, men jag märker ibland att visa eldrivna saker i bilen slutar fungera under färd, t.ex. radio och vindruttorkare. Då räcker det om jag försiktigt rör nyckeln i brytaren och för den så långt åt vänster det går utan att jag stänger av bilen (vilket vore dumt när jag kör :). Jag antar att detta tyder på något slags glapp i nyckelcylindern, och igen är jag osäker på hur jag skall komma åt och undersöka. Förhoppningsvis behöver jag bara löda om nån tråd, eller kanske spraya på något ??
3) Bilen har stått avställd i vinter och kom nyligen ut på sin premiärtur i vårsolen. Då upptäckte jag till min glädje att en ny lampa tänds på instrumentbrädan varje gång jag glömmer aktiver halvljuset när jag startat bilen. Denna lampa har aldrig varit tänd tidigare, oavsett om halvljuset varit på eller av. Nu har jag kört ett par rundor med bilen och lampan tänds inte alltid längre, så jag misstänker glapp även här. Hur går man tillväga för att felsöka en sådan sak?
4) Bilen har 4 växlar och en överväxel som aktiveras med knapp upptill växelspak. När jag kör längre sträckor hoppar ibland överväxeln ur. Det verkar hända främst när jag kör längre sträckor (10+ mil) åt gången, och jag misstänker att det kanske har med temperatur i någon del av bilen. Kanske temperaturen på växellådans olja? En annan teori jag har är att det kanske inte alls beror på körsträcka utan på ovan nämnda elfel (2) och att det bara är slump att det bara hänt under längre utflykter hittills. Jag vet ingenting om överväxlar, men det känns rimligt att det åtminstone delvis drivs på elektriskt vis.
Tacksam för all slags hjälp!