Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#510024
Hej!

Har för ett tag sen köpt en begagnad Volvo 244 (årsmodell 82). Den fungerar kanonbra förutom ett par detaljer. Jag har absolut ingen erfarenhet av meckande, men jag är väldigt nyfiken och sugen på att lära mig. Jag har införskaffat en Haynes gör-det-själv-bok, men tycker att många beskrivningar och ritningar är svåra att förstå. Enkla saker som hur man t.ex. hittar olika komponenter i bilen verkar inte tas upp i Haynes :)

Fel som jag håller på att undersöka:
1) När det är fuktigt ute är bilen svårstartad. Då får jag sitta och köra med startmotorn ett tag (1-2 min), sen startar den. Jag fick tips om att det ev. är sprickor i fördelarlocket, så jag prövade att försiktigt spraya vatten på fördelarlocket en vacker dag när bilen normalt fungerar fint. Mycket riktigt var det omöjligt att starta den efteråt. Nu har jag beställt ett nytt fördelarlock, men är väldigt osäker på hur det skall bytas. Jag granskade snabbt tändkablarna men kunde inte se riktigt hur de ens fäster i fördelarlocket och är väldigt rädd att dra sönder något. Skall man skruva, dra eller hur gör man?

2) Det verkar vara glapp i "huvudströmbrytaren" där man sätter i nyckeln. Startmotorn fungerar alltid, men jag märker ibland att visa eldrivna saker i bilen slutar fungera under färd, t.ex. radio och vindruttorkare. Då räcker det om jag försiktigt rör nyckeln i brytaren och för den så långt åt vänster det går utan att jag stänger av bilen (vilket vore dumt när jag kör :). Jag antar att detta tyder på något slags glapp i nyckelcylindern, och igen är jag osäker på hur jag skall komma åt och undersöka. Förhoppningsvis behöver jag bara löda om nån tråd, eller kanske spraya på något ??

3) Bilen har stått avställd i vinter och kom nyligen ut på sin premiärtur i vårsolen. Då upptäckte jag till min glädje att en ny lampa tänds på instrumentbrädan varje gång jag glömmer aktiver halvljuset när jag startat bilen. Denna lampa har aldrig varit tänd tidigare, oavsett om halvljuset varit på eller av. Nu har jag kört ett par rundor med bilen och lampan tänds inte alltid längre, så jag misstänker glapp även här. Hur går man tillväga för att felsöka en sådan sak?

4) Bilen har 4 växlar och en överväxel som aktiveras med knapp upptill växelspak. När jag kör längre sträckor hoppar ibland överväxeln ur. Det verkar hända främst när jag kör längre sträckor (10+ mil) åt gången, och jag misstänker att det kanske har med temperatur i någon del av bilen. Kanske temperaturen på växellådans olja? En annan teori jag har är att det kanske inte alls beror på körsträcka utan på ovan nämnda elfel (2) och att det bara är slump att det bara hänt under längre utflykter hittills. Jag vet ingenting om överväxlar, men det känns rimligt att det åtminstone delvis drivs på elektriskt vis.

Tacksam för all slags hjälp!
#510116
1 Dra och vicka lite försiktigt. Det som kan hända är att kabelskon lossar från kabeln, men det är mest på billiga kablar. Dra sen upp gummit lite på kabeln så du är säker på att kabeln bottnar ordentligt i det nya locket och inte bara hänger i gummit.

2 Startkontakten, den elektriska delan av tändningslåset. Den sitter med två skruv längst ner på låset, syns på bilden. Jag rekommenderar en ny, det är inget ovanligt, så köper du en på skroten kan den vara lika dålig.
http://bilder.lagabasen.se/delar/1025/1025116432vy1.jpg

3 Glödtrådsvakten? En orange varningslampa där symbolen är en glödlampa med ett kryss över? De talar om att en lampa är trasig, antagligen i varselljuset om den slocknar när du sätter på halvljuset.

4 Glapp nånstans. Det kan vara i relät eller kablar. Fråga nr 1 är om lampan för överväxeln slocknar när den kopplar ur sig själv?
Du har en kontakt på fyrans växel som gör att överväxeln bara fungerar på fyran. Glappar den kabeln tror relät att du har lagt ur fyran och kopplar ur överväxeln. Då slocknar lampan.
Det är en magnetventil på lådan som kopplar in överväxeln. Glappar den kabeln fortsätter lampan att lysa, och överväxeln kan hoppa i av sig själv igen när det blir kontakt. Inget är givet här, man börjar man riva i kablarna nere på lådan brukar det se ganska risigt ut. Eller så är det dåliga lödningar i relät.
#510122
Om vi börjar i nummerordning, så är det så att alla tänddelar, rotor, fördelarlock, brytarspetsar, om du har det (?), tändkablar, tändstift och till sist även tändspolen har ett "bäst föredatum". Tändstiften hör till det som slits fortast. Kan behöva byte efter omkring 1500 - 2000 mil. Det är brukligt att byta tändkablar samtidigt som man byter rotor och fördelarlock. Dock inte så ofta som tändstiften. Det är lite olika, men efter 5000 mil eller något ditåt. Tändkablar sitter itryckta i hålen i fördelarlocket och toppen på tändspolen. Tryck i dom med ett bestämt tryck, och kolla även då och då när du gör annan service i motorrummet att tändkablarna sitter stadigt på plats i botten. Det är inte fel att hålla så rent man kan runt alla dom här nämnda tänddelarna. Smuts orsakar överslag och läckströmmar.

Glapp i nyckelströmbrytaren är ett känt fel på äldre Volvo. Det enklaste är nog att byta ut den. Antingen begagnad eller från dom reservdelsfirmor som finns.

Vad är det för färg på din "nyupptäckta" lampa? Om du misstänker glappkontakt, så är nog det enklaste att röra på ledningen samtidigt som du kollar på lampan. Du börjar vid lampan och följer ledningen bakåt mot säkringspanelen, där den förmodligen börjar. Dra, ruska lite lätt på ledningen, speciellt vid kontakter och skarvar. Oxider och smuts på kabelskor och anslutningar är ett vanligt fel. Detta gäller för övrigt alla gamla kablar och kontakter, felsökning går till på samma sätt om man inte har så mycket symtom att gå på. Naturligtvis är ett kopplingsschema värt halva besväret, så man får grepp om vilka delar det handlar om. Kan man sedan i nästa steg, tyda funktionerna i relän m.m. så är det ju ännu enklare. Kan man inte det, så är det bästa att ha en något erfaren bekant till hjälp.

Överväxlar är kanske inte min största kunskap, men jag kan väl säga så att växeln mår bäst av att arbeta i en uppvärmd temperatur på oljan. Dock inte överhettad. Oljan går att byta och en filtersil går att göra ren. Kontrollera först att det är rätt nivå. I och urläggning sker elektriskt med en magnetstyrd så kallad solenoid. Samma som på en startmotor, ungefär. Men själva växeln är mekanisk med kugghjul.
#510423
Beträffande din fråga om handböcker så ta och leta upp volvos "gröna häften" finns ofta på tradera. Ibland kan man hitta hela serien med pärmarna på blocket. Dessa är mycket bättre än allt annat och väldigt enkelt upplagda så "alla" kan förstå. Man behöver inte vara rädd för att ge en slant för böckerna för de är enkla att sälja igen! :wink:
#511673
Stort tack för alla svar. Pinsamt att jag misstog glödtrådsvakten som en påminnelse-lampa för mitt halvljus. Såhär i efterhand känns det mycket mer troligt att mitt dimljus eller liknande är trasigt/glappar, skall kolla upp det genast.

Några följdfrågor:
Om man skall köpa nytt tändningslås, vart vänder man sig då? Jag har sökt på nätet men hittar mest begagnade delar. Kanske menar ni begagnade, fast kvalitetsgranskade delar från sajter som t.ex. http://www.bildelsbasen.se? Jag prövade att söka efter huvudströmställare för min bil, men tyvärr fanns inga i lager.

Det "gröna häftet" verkar vara en bra utgångspunkt för mig. Jag kikade snabbt på tradera och hittade äldre (avslutade) auktioner, men idag verkar det endast finnas denna:
http://www.tradera.com/Volvo-Verkstadsh ... _130016710

.. Men den ser inte särskilt grön ut. Det är förmodligen inte den handboken jag vill ha, eller hur?

mvh
#511677
Du skall inte byta hela tändningslåset utan bara den del där sladdarna är anslutna. Som Sparkz skrev sitter kopplingsplattan skruvad med 2 skruv. Finns nog både på skrot och på Volvo, personligen skulle jag nog köpa ny kopplingsplatta från Volvo.

Mvh GK
#513595
Lite uppföljning:

1. Nu har jag bytt fördelarlock, rotor och tändkablar. Bilen startar numera på första försöket även om jag sprayat vatten på utvalda delar i motorrummet. Visserligen "gnäggar" den fortfarande lite, men med tanke på att det tog 20+ minuter att starta den i regnväder förr, så är detta en STOR förbättring! Idag startade den klockrent trots att det var fuktigt imorse. Kanonbra!

2. Oförändrat, letar fortfarande efter nån butik som säljer reservdelar för tändlåset.

3. Efter påställningen och lite körningen har glödtrådsvakten inte visat sig alls. Dimljusen, halvljus etc verkar OK, så just nu är allt frid och fröjd. Jag kommer nog ignorera problemet tills det dyker upp igen :)

4. Överväxeln uppvisade idag ett nytt beteende där den inte gick att lägga i alls på hemvägen från en kort tur på ca 4 km. Bilen hade då stått i gassande sol (utanför mekonomen :D) och jag tror den var rätt varm när jag började köra hemåt igen. Misstänker alltså fortfarande att motorrummets värme är kopplat till mina överväxelproblem.

PS. Känns fantastiskt att kunna använda bilen även regniga dagar! DS.
#514040
Det tog en timme, men när jag kommit på att man inte behövde montera loss hela centerpanelen för att komma åt relät så gick det lättare. Nu har jag hittat vad jag _TROR_ är överväxelrelät. Det är blått och fäst till vänster om handskfacket. Jag har kikat i "wiring diagram" och färgerna på trådarna som går in i relät stämmer, likväl siffrorna på pinnarna.

Innan jag beställer ett nytt skulle jag dock vilja testköra det. Det kan ju mycket väl bero på något annat. Någon som vet hur jag bäst testar ett relä? Borde jag inte kunna lägga på +12V på lämplig pinne, ansluta annan pinne till jord och sen öppna/stänga relät genom att lägga på spänning på en tredje pinne?
Är dock osäker på vilka pinnar som gör vad och jag blir inte klok på vart de anslutande ledningarna har för funktion.
#514187
Hej igen! Nu har jag lite mer ledtrådar till mitt överväxelproblem. Plockade ut relät, hittade beskrivning på pinnarna och kopplade upp ett litet kretsschema med kablar och ett +12V labbaggregat för att funktiontesta det. Min testschema ser ut såhär:

Bild

Jag har märkt pinnarna med dess nummer som står på relät. Enligt "overdrive wiring diagram" kommer batterispänning på pinne 15 (verifierat). När växelspakens overdriveknapp stängs aktiveras overdrive växeln om växel 4 är i, dvs att pinne 85 är låg/jord (för andra växlar ligger denna pinne hög) (verifierat).

Min koppling byter ut växelspaksknappen mot en vanlig liten tryckknapp och själva signalen till overdriven är istället kopplad på en lysdiod. Allting fungerar i mitt labb, när jag trycker på knappen så hör jag hur det klickar i relät och lysdioden tänds. Trycker jag en gång till släcks lampan igen. Om jag "lägger ur 4:an", dvs, sätter pinne 85 till +12V, så går det inte heller att lägga i overdrive, precis som väntat.

Nu till det mystiska: Jag har gjort liknande tester i bilen. Jag har kollat att det finns kontinuitet mellan växelspak och relä, dvs, när jag trycker på växelspaksknappen och mäter mellan pinne 86 och pinne 15 så får jag kortslutning (som jag borde!). Jag har även kollat att Pinne 85 går låg när jag lägger i 4:an, och ligger hög när jag har 1, 2 eller 3:an i (som den borde!). Men jag kan för allt i världen inte förstå varför relät INTE vill slå till när det sitter i bilen? Det fungerar ju så bra i mitt labb! Jag hör inte hur det klickar i bilen, och givetvis vägrar overdriven.

Bör jag pröva att byta overdriverelä, trots att det verkar fungera när jag testkör det i labbet? Eller låter detta som något annat fel?

mvh Magnus
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]