Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av front_one
Hejsan

Jag har ett problem med min 240 med b21a motor. Bilen har gått jättebra i min ägo tills idag.

Jag bytte termostat igår kväll och startade inte bilen efter det. I morse skulle jag iväg till byn. Då startar inte bilen. Jag kör på starten länge och sen laddar batteriet. Senare provar jag igen då startar bilen. Men bilen går väldigt illa. Det finns tomgång bara i en liten liten stund och endast med choke (även varm). När man kör väldigt försiktigt på gasen och det inte går något uppåt så går bilen bra. Men så fort man gasar lite så låter det som den bara går på 3 cyllar.

Om man trycker lite mer på gasen så dör den nästan sen hoppar igång med en jättesmäll går illa och så fortsätter det. Vid fullgas blir det som en kulspruta. Jag har kollat stiften och alla har samma ljusgråa färg.
har även provat att byta stift.
Jag har bytt membran. Och kollat diverse små grejjer. Är det någon som har en idé ska till jobbet imorn 8 mil bort. Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Varför bytte du termostaten, har bilen kokat?

Mvh GK
av Amarace
Du dränkte inte fördelarlock/fördelare med kylarvätska när du tog loss termostathuset? Om det hände ska du ta loss fördelarlocket o rengöra/torka rent.
av front_one
Nej det tror jag inte. Hade bort fördelarlocket idag men där fanns ingen fukt. Men ska torka ur iaf imorgon för att vara på den säkra sidan. Kan förgasaren vara slut ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har väl brytare i ditt tändsystem, kolla att det inte kommit ner fukt där. Tror inte att detta har med bränsletillförsel att göra men allt är ju möjligt på våra gamla bilar :) .
Kontrollera tändspole samt kablar också.

Mvh GK
av greenbay
Glykol på tändkablarna? Gör rent, torka av. Dålig kontakt mellan brytarna och tändspole, glykolspill?
Glykol på konensatorn?
/greenbay
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]