Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte lära mig lite mer om förgasare och då blev Stromberg det självklara valet :wink:
Jag har plockat isär allt men det är något som är urborrat ur förgasarhuset!
Tittar man på ritningar så är det urborrat där temperaturkompensatorns :?: ena del ska vara fastsatt, (fast det inte finns något andra fäste för det på min förgasare? ) Eller under volymskruven!

Tyvärr säger inte sprängskisserna, som är nedlusade med nummer, inget om vad de olika prylarna är..

Se bild nedan!

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/f8201172141PM015f.jpg[/img][/img]

Vad ska sitta där? Något munstycke? Ni vet nog bättre än jag! :D

Sedan undrar jag vad det är för "kula" i flottörhuset!? Den ser ut att vara mycket nära det urborrade stället...
[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/b3201173243PM6ef4.jpg[/img][/img]
Det är i det hålet du beskriver som urborrat som själva temperaturkompensatorn ska stickas in, den del som "kompenserar" går in i den kanalen, kompensatorn skruvas fast i hålet bredvid volymskruven samt i hålet till vänster om det du beskriver som urborrat.

"Kulan" är inget jag reflekterat över dom gånger jag skruvat isär en Stromberg (och det är många gånger :) ), och har ingen i närheten nu jag kan kolla på heller, så det får vänta till i sommar på ett svar från mig :) Men nån annan hinne rnog svara på det.
Ok, där ser man.. :???:
Vad händer om kompensatorn är borta? Jag har för mig att det var något juckel med förgasaren enligt förra ägaren men jag minns inte vad...

Det finns inte så mycket att göra än att hitta en annan förgasare eller nåt.. :?:
Jo, jag har förstått att den långa, ovala, vita grejen som sitter på sned på sidan är kompensatorn. (tror jag)
Dock så tycker inte jag att min förgasare ser ut enligt bilderna på t.ex. Misab! :???:

Men din kanske passar :wink:
Fast då får jag nog ta och få ur alla gamla rester som fortfarande sitter fast... Jag hoppas att inget där inne har blivit skadat!
Temperaturkompensator och en luftskruv borde det vara va?
Kulan är väl bara en plugg. Det finns ju inga borr som kan svänga, så man får borra från två håll och plugga där det inte ska vara hål.
Google är en av mina bästa vänner :)
Man rycks ibland med att fråga på utan att googla först :wink:
Men hursomhelst: Kan jag borra ur resterna och trycka dit en ny temperaturkompensator?

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]