Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Bilen stod i två dagar. Startade upp den och kärran gick riktigt dåligt. Började blöddra vid gas och gå sämre för att slutligen inte gå alls. Innan gick den som ett skållat troll :mrgreen:

Har ingen multimeter (ska införskaffas!!) så har fått testa på olika vis:

*Lossade bränsleanslutningen till spridarna och vred runt nyckeln och det fullkomligt spruta som väntat :lol:
*Kollat tändstiften, alldeles svarta och äckliga, bytta nu.
*Kolet i fördelaren var helt borta, har ny fördelare nu.
*Rotor är också nybytt.

När jag montera nya fördelaren så startade bilen igen, men gick skitdåligt och när jag gav gas så dog den igen och nu vägrar den starta igen. Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka. Har kollat felkoder och där finns inga.

Skulle ju kunna vara tempgivare för kallstart ?:-/

All hjälp uppskattas.
Användarvisningsbild
av vetten
Michaelvecel skrev:Bilen stod i två dagar. Startade upp den och kärran gick riktigt dåligt. Började blöddra vid gas och gå sämre för att slutligen inte gå alls. Innan gick den som ett skållat troll :mrgreen:

Har ingen multimeter (ska införskaffas!!) så har fått testa på olika vis:

*Lossade bränsleanslutningen till spridarna och vred runt nyckeln och det fullkomligt spruta som väntat :lol:
*Kollat tändstiften, alldeles svarta och äckliga, bytta nu.
*Kolet i fördelaren var helt borta, har ny fördelare nu.
*Rotor är också nybytt.

När jag montera nya fördelaren så startade bilen igen, men gick skitdåligt och när jag gav gas så dog den igen och nu vägrar den starta igen. Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka. Har kollat felkoder och där finns inga.

Skulle ju kunna vara tempgivare för kallstart ?:-/

All hjälp uppskattas.
Ja jag hade nog bytt den också innan jag kollat mera, MEN:-O) Har du kollat alla kontaktstycken och rengjort dom för det kan göra underverk på dessa bilar.
Kolla detta plus jordanslutningarna, ALLA :mrgreen:
Sen om inte detta funkar så är det bara att önska dej "Välommen tillbaka hit" eftersom det är här du kommer att få den hjälp du behöver ;-//
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Allt kablage är genomgången, helt okej! Dock ska jordningen från batteriet bytas.

Tändkablarna ska jag mäta, har raggat upp en multimeter så imorn börjar felsökningen :mrgreen:

Drog jag ur tempgivaren för kall/varmstart så tvärdog bilen och vägrade starta.
ingen skillnad om jag sprutar startgas ?:-/ Skulle kunna vara tändspolen, får väl se imorn .

Använder man bilens felsökningsdosa, så ska man kunna få den att gå igenom en massa i bilen genom att testa dem, exempelvis tomgångsmotorn osv. Har glömt hur många gånger man ska trycka på knappen, någon som vet?
Användarvisningsbild
av vetten
Saxade detta från 480-klubbens sida.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Nu när man fått koderna så är det bara att gå till listan och kolla kom bara ihåg att koderna bara pekar ut eventuella möjliga fel så att man får en fingervisning var man ska börja leta
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Fått felkoder nudå. Multimetern har kastat in handduken också :-(O)

4-1-2, 2-4-3 och 1-2-3.

Kan tillägga att bilen starta idag och gick sådär skitdåligt, provade att spruta startspray och då gick den ännu sämre och dog ?:-/ Luktar soppa också.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tror nog att du skall kolla tändspolen. Har du bytt tändkablar?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Bytt tändkablarna och spole men hjälper ej. Tänder till på startgas, och vid fullgas. Har felkod på spjällägesgivaren. Vet inte var jag ska fortsätta felsöka , kallt om fingrarna blir det också :-(O)
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Var på vippen att slå sönder fanskapet idag. Hur fan kan en bil som stått still i 2 dagar bete sig som ett *#*#*#*. Bilen står still och rasar , har aldrig vart med om maken. Sjukt less. Goda råd är dyra . Synd att man är född med minimal stubin och noll tålamod. :roll:
av N0RBERG
4-1-2 = Fullgassignal
2-4-3 = Spjällkontakten
1-2-3 = Kylvätsketemperaturgivaren

Alltså om du nu bytt tänddelarna, och bränlepumpen fungerar, så känns det ju som att det är något kontaktrelaterat. Kolla att verkligen alla kontakter är i bra skick och rengör dom om behov finns. Annars får du väl försöka kika mer på felkoderna, är tempgivaren bytt? Annars kan väl en feltankning ge dessa symtom; Du har inte råkat hälla i diesel i tanken va? :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]