Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patolo
#500543
Hej, jag har haft lite problem med att generatorn i min 440, 93a inte laddar.

Jag tänkte byta laddningsregulatorn och kopplade loss de tre kablarna som är kopplade sen tog jag bort plastkåpan på högersidan av generatorn. Där sitter en grå "plastklump" Den ser inte alls ut som den jag köpte på biltema och jag får inte loss den heller.
Utanpå den grå delen är det ditsprutat någon svart/grå gummiliknande massa, behöver jag få bort all den för att komma åt ordentligt eller jag på helt fel ställe.

Det sitter ett gäng skruvar runt om generatorn där på kortsidan varav två håller fast den gråa delen, är de bara de två som behöver lossas?

Jag har tagit lite bilder för att förtydliga vad jag menar men jag ser inte hur man kan ladda upp dem.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#500552
Hur har du kommit fram till att det är regulatorn som behöver bytas? När du vred nyckeln till läge 2, tändes då laddningslampan?

Det vore bra om du lägger upp bilderna.

Mvh GK
av patolo
#500556
Problemet är att bilen bara dog för ett tag sen. Strax innan tändes bensinlampan, handbroms, kylvatten.
Jag laddade batteriet den gången och kollade om någon lampa i instrumentpanelen var sönder, laddningslampan var då sönder och jag bytte den.
Efter det gick bilen bra en hel dag, sen tändes lamporna igen, då även laddningslampan. Jag kunde köra en bit till sen dog den igen.

Jag starta den med startkablar och mätte sen på batteripolerna och varvade lite och generatorn laddade inte.

Jag visste inte vad jag skulle göra men jag tänkte prova lite enklare billigare lösningar innan jag byter generatorn. Jag har bytt jordflätan mellan batteri-kaross-motor. Nu hade jag tänkt testa att byta regulatorn och se vad som händer.

Ja, laddningslampan tänds i läge 2.

Här är en bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/48544/generator110217
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#500572
Den vita delen som du tog bort kontakten från är regulatorn, det svarta har kanske kletats dit som fuktskydd.
Om du inte känner igen dig så har du nog köpt fel regulator. Ta loss regulatorn från generatorn och ta med den till reservdelsbutiken så att du får en likadan regulator.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
#500585
Det är antingen Valeo (vanligast) eller Bosch Generator på dessa bilar, jag tycker inte att det ser ut som en Valeo. Det kan även vara ett annat märke (ovanligt) men kommer inte ihåg namnet, kan kolla när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
av vetten
#500777
Nu har jag kollat vad den hette den där ovanliga generatorn. Den heter Iskara och om man googlar på det så tillverkas den tydligen i Indien :-O) Men den är nog då en utbytes från någon generatorverkstad eller så, vad vet jag ?:-/

På din bild ser det ut som om laddningsregulatorn är fastkletad med någon sorts karosserimassa och att det sitter säkringar som styrning där skruvarna annars skulle ha suttit, kan dom gamla vara avdragna? Om den bara sitter fastkletad och med säkringar som styrning så sitter den inte speciellt bra fast och det måste den om den ska funka, så det kan iofs vara så att den inte sitter ordentligt fast som gör att bilen och laddningen inte funkar som den ska.
Ta och lirka ur laddningsregulatorn efter att ha tagit bort kletet och om det nu är säkringar som sitter som styrningar vilket det ser ut som. Du får liksom vicka ut den och glöm inte att lossa minuspolen på batteriet innan du gör något med det elektriska. Om kolen är kortare än ca 10mm så får dom antagligen inte någon bra kontakt med en sliten kollektor i generatorn, men det kan lika väl vara att laddningsregulatorn inte sitter ordentligt fast som jag skrev tidigare.
av patolo
#501034
Tack för tipsen men det blev att jag tog loss generatorn och åkte till skroten och köpte en ny. De skulle bara ha 300 spänn för den så det var överkomligt. Även han på skroten sa att det var ett jävla meck att byta regulatorn i såna generatorer.
Hur som helst satte jag dit den nya och allt fungerar bra som fan igen, nu laddar den 14.4 strax efter start.

Men generatorn var allt av märket valeo, made in france.

Tack för hjälpen i alla fall.
Användarvisningsbild
av vetten
#501143
patolo skrev:Tack för tipsen men det blev att jag tog loss generatorn och åkte till skroten och köpte en ny. De skulle bara ha 300 spänn för den så det var överkomligt. Även han på skroten sa att det var ett jävla meck att byta regulatorn i såna generatorer.
Hur som helst satte jag dit den nya och allt fungerar bra som fan igen, nu laddar den 14.4 strax efter start.

Men generatorn var allt av märket valeo, made in france.

Tack för hjälpen i alla fall.
Men vad bra att det löste sej för dej, men jag tycker ändå att du ska ta och analysera din gamla generator ?:-/ För mej är det alltid bra att få veta om mina tankar var rätt, ja det jag skrev tidigare om säkringar och karosserimassa för då blir det ju lättare för både mej och alla andra här på forumet att analysera liknande fel :wink:
Tror att han du köpte bilen av bara hade "pluskat" ihop skiten så att det funkade när han sålde den till dej :shock:
Bara så jävla tråkigt att någon ska behöva råka ut för något sådant och ja ?:-/ Man kan ju inte se allt när man handlar bil privat eftersom man ju samtidigt har en viss stress över sej då :-(O)
Men lycka till med bilfaen i fortsättningen och får du några problem så vet du ju att VI ALLTID finns här för att hjälpa dej :mrgreen:
av DannePe
#502255
patolo skrev:Tack för tipsen men det blev att jag tog loss generatorn och åkte till skroten och köpte en ny. De skulle bara ha 300 spänn för den så det var överkomligt. Även han på skroten sa att det var ett jävla meck att byta regulatorn i såna generatorer.
Hur som helst satte jag dit den nya och allt fungerar bra som fan igen, nu laddar den 14.4 strax efter start.

Men generatorn var allt av märket valeo, made in france.

Tack för hjälpen i alla fall.
Fan.....Valeo generatorerna tillhör ju en av de enklaste att byta regulator i. Lossa, dra upp, tryck dit.
Hade en sån i en 88a 480T, lamporna höll lite dåligt speciellt parkeringsljusen. Men det berodde inte på Generatorn som lämnade 14,4V oavsett belastning utan mera på lamptillverkare som då specade lamporna på 13,8V.

Vetten: Är det Paris Rhone du tänker på?

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]