Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du menar kupéfläkten?

Sitter under instrumentpanelen i mitten, inuti ett gulvitt plastpaket. Man måste ta ur hela paketet och dela det på mitten för att få ur fläkten och det är lite bök ;)
Användarvisningsbild
av bargis
Javisst är det kupéfläkten jag menar :)
Låter som om det skriker vid fläktgallren i mittkonsollen, sitter paketet i samma höjd eller är det golvnivå? Låter även på utsidan :shock:

Fläkten funkar lite då och då, så jag väntar med att byta tills det blivit varmare :lol:
Användarvisningsbild
av HenkeL
Min skrek som en stucken gris när det var som kallast nu i vinter, men lät man den gå på 3:an i 10-15 sekunder så slutade den. Är det lagrena som börjar gå åt helvetet?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Det går om man vet vad man gör att såga upp sidan på paketet till fläkten.
Ta ur en fyrkant och få ut fläkten byta den sen sätta igen hålet med en plåtbit och silikon.
Fick det valet hos en bilmekaniker här hemma.
Byte av fläkt normalt fick ja ett pris och byte med att såga upp då tog de typ 15 minuter att byta bara och var väldigt billigt.
Användarvisningsbild
av HenkeL
Bud att köra snikvarianten när den ger upp helt, fast täta med silikon eller lim och inte silvertejp som tappar fästet efter en vecka.
Användarvisningsbild
av Hilmer
HenkeL skrev:Bud att köra snikvarianten när den ger upp helt, fast täta med silikon eller lim och inte silvertejp som tappar fästet efter en vecka.
Hellre vävtejp än att kladda med silikon eller lim åtminstone.
Man måste inte köpa den billigaste varianten, det finns dom som fungerar ypperligt;)
av Dedron
Jag kan rekomendera att inte SÅGA upp paketet, bytte min kupèfläkt på min 240-88 för några veckor sedan. De var rejält med jobb men när de var klart utan att ha sågat upp den var ja nöjd :) Tog några timmar men. Lycka till :)

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]