Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakan975
Har en 294 -93 där motorn rusar och gasen hänger sig. Efter lite klämmande och kännande så det enda jag kom fram till är att höljet på gasvajern har släppt. Jag vet inte om höljet ska sitta fast i plastskruven som sitter strax innan den lilla fjäderbelastade rullen.
Vet någon hur det ska vara innan jag beställer en ny vajer från reservdelsbutiken ?
Dvs ska höljet sitta fast eller sitter det bara instucket i den röda plasthållaren. :?:
av Rådlös
Jag hade en 240 där gasen hängde sig några gånger. Senare sprack den lilla länkarmen mellan rullen och gasspjället. Vissa bitar i kulleden är av backelit och det kan ha varit så att sprickan fanns en längre tid, men till slut gick den av. (Se till att du har lite najtråd med dig i bilen).
Din undring om vajerhöljet tycker jag det är naturligt att höljet skall sitta fast och vajern skall röra sig, men vet inte säkert.
av Hakan975
Rådlös skrev:Din undring om vajerhöljet tycker jag det är naturligt att höljet skall sitta fast och vajern skall röra sig, men vet inte säkert.
Jepp så är det. På den nya vajern så sitter höljet fast i den röda justerskruven av plats.
av volvoyamha
Bara att rulla på rullen för hand och släppa och se fall wiren går tbx på en gång?

Gör han inte det spraya lite smörjmedlen in i höljet!

Mvh
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]