Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MeRoll88
Hello alla som vill hjälpa mej, som haft körkort i snart en månad, men bara hann köra i två veckor!

Historien! Bilen, en Volvo 244, 1988, b230f, har gått hur underbart som helst innan. Inga startproblem eller så!
Men så efter jag fått körkort så var jag och några polare ut och sladdade på parkeringar lite överallt..
Första kvällen slutade det med att jag körde in i en snödriva,(inte höghastighet alls!!!) då lossnade endast spoliern, in med den i bilen och fortsatte köra, precis som vanligt...
Kvällen därpå var det ut o köra igen, hade skruvat på spoilern innan vi drog ut, den satt mycket fint på! Ut o körde och hade mycket kul, sedan framåt natten när vi skulle hem kände jag hur det skakade i ratten, körde direkt in på mack och kollade läget.. FAN!! Punktering, aja, på med reservhjulet... VA!? Spoilern borta!? jaja... har väl antaglien trillat av, kanske detta som orsakat punktering...
Kör hem, fixar nytt däck två dagar efter, ska köra in bilen i garaget för och byta. Det är då problemet uppstår! Bilen är stendöd...

Problemet: Bilen går alltså inte och starta, laddar upp batteriet, i med det och försöker igen. Startmotorn går runt, men mer händer inte... och så har det varit nu i cirka två veckor.
Haft lite folk o kollat på den, försökt med en drös olika saker.
Men vill, före jag säger vad jag gjort, att ni ska komma med era tips..

Annan fakta:
Köpt nytt batteri (inget jävla biltema)
Bilen har larm (kanske har betydelse)

Vore hemskt tacksam om jag skulle kunna få lite tankehjälp med detta, jag är inte den mest motorelbegåvade personen, men jag förstår en hel del grundläggande motor.
av Rådlös
Har du kollat alla standardåtgärder? Finns gnista, finns det bränsle, prövat med startgas?
Med startgas fungerar det så att om den går på startgas, men inte på ordinarie bränsle, så har du ett fel på bränsleförsörjningen. Tänder den inte på startgas, så har du troligen ett fel på tändsystemet.
Sedan finns det naturligtvis en lång rad felkombinationer där emellan, men detta är utgångsläget som du skall börja med.
Eftersom du inte berättar mer själv, så får du nöja dig med detta tills vidare.

Snö är gratis. Men snö ihop med bilar kan bli fruktansvärt dyrt om man är obetänksam. :(
av MeRoll88
jag skriver inte mer, för att jag vill veta av er, men asså jag har ingen ginsta, men vi har mätt tändspolen, och där är ström, men sedan försvinner strömen, för tändkablen mellan tändspolen och fördelarlocket är stendöd, ingen gnista... har även testat med annan tändspole.
varför har jag ström men ingen gnista?

soppa har jag, eftersom att tändstiften är blöta av bensin...

funkar ej med startgas, eller vi använde 5-56 ist :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ohmmät tändspolens lindningar så att resistansen är korrekt, mät även tändkabeln mellan fördelare och tändspole så att där inte är avbrott. Om tändspole och kabel är OK kontrollera då tändmodul och impulsgivare ( om du har en tidig -88 så har du en Hallgivare i fördelaren, om du har en sen -88 har du en givare på toppen av kopplingskåpan)

Mvh GK
av Rådlös
Ett svar från ryggmärgen:
På insidan i fördelarlocket sitter en spiralfjäder och ett litet kolstift. Det skall leda ut tändgnistan till rotorn.
Det stiftet har en förmåga att, med fjäderns hjälp, sprätta iväg för att aldrig mer låta visa sig. Kan det ha hänt så i din bil?

Annars hör tändkablar liksom fördelarlock och rotor till det som skall bytas emellanåt. För att inte tala om tändstift som skall bytas mycket oftare.

5-56 är inte det samma som startgas. Startgas består till största delen av eter. 5-56 är en blandning av tunn paraffinolja och koldioxid som drivgas. Paraffinolja anges inte som brandfarlig vätska på förpackningar, och koldioxid används i brandsläckare.
av MeRoll88
har lämnat in bilen på verkstad, mest för att hinna besktiga den(redan framflyttad en gång),
senaste statusuppdateringen därifrån var att han felsökt o felsökt, utan att hitta ngt...
han har dock kommit fram till att där inte är gnista fram till fördelaren, och ingen ström till bränslepumpsreläet??
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]