Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240Gandalf
har ett jäkligt drygt problem me vinterbilen de e en 245a 90a, sen de blev kallt har den ibland varit lite halvkinkig att få igång, ibland kunde de ta 5 minuter att få igång den. de som händer e att motorn går runt men tänder inte till förän jag vrider tillbaka nyckeln igen då hostar den till en eller två gånger men inget mer. sen helt plötsligt börjar den hosta till när man kör på starten så går den igång till slut. en dag fick jag inte igång den alls på hela dagen, hände inte ett skit alls sen bytte jag tändmodulen på kvällen så startade den nästan direkt. har bytt tändstift, fördelarlock, rotor, vevaxelgivare och tändmodulen. har gått bra i en å halv vecka sen jag bytte tändmodulen sen idag när jag skulle hem från jobbet så var det samma sak igen å ja fick inte igång den. börjar verkligen tröttna nu så hjälp hade inte varit fel alls.
Användarvisningsbild
av Vix
240Gandalf skrev: har bytt tändstift, fördelarlock, rotor, vevaxelgivare och tändmodulen.
Har du möjligen kollat om det kommer fram bensin när du vrider på tändningen? soppapumpen kanske fått fnatt och gått i ide för alltid...
av rd350
Kolla först och främst att du har ström till spolen när du kör på starten. Är eldelen till tändlåset kass kan strömmen försvinna vid startläget, därför tänder den till när du släpper tillbaka nyckeln.
av 240Gandalf
har läst av felkoder men de stog bara att de va konstiga lambdavärden elr va de va, har förresten fått igång bilen och nu startar den hela tiden. när den är svårstartad så kan man få igång den direkt genom att slå på torkarna på full hastighet :???: måste va ett jordfel? :)

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]