Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PEK
Hej!

Jag har en 240 88b, aut, som har börjar strula de senaste dagarna. Av och till blir den väldigt trött och går inte fortare än typ 50 km/h. Den går fortfarande väldigt fint på tomgång. Ibland hjälper det att stanna och stänga av för att sedan när man startar, den går som vanligt igen. Chansade på att det var styrenheten till insprutningen, kompisen hade en liggande och den är ju lätt att byta men inte då. Får inga felkoder när jag kollar diagnosboxen.

När det händer och den blir trött förändras motorljudet. Detta får mig att tro att det kan vara något i avgassystemet/katten som täpper till men samtidigt går den inte varm, och det borde den väl göra i sådant fall?

Bytte olja och filter (luft + olje, dock ej bränslefilter) i höstas.

Bilen är fin och har inte gått så överdrivet långt, ca 19', så det skulle vara trist att inte hitta felet. Lät montera drag m. elkontakt för ett tag sedan om nu det kan ha någon betydelse. Tar tacksamt emot era tips och tankar om var jag ska börja leta fel.

Mvh

Per
av Hemulen
Kan ju koppla på en slang på bränslereturen,andra ändan i en stor flaska eller dunk,starta motorn och det ska flöda friskt kanske en liter på 30 sek. Låter motorn kväst kan du ju ruska på katten och lyssna om det skrammlar inne i den. :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du dåligt med soppa i tanken, alltså runt kvarts tank eller mindre, i så fall kan du ha en trasig tankpump. Byta bränslefilter kan vara en bra ide.

Mvh GK
av rd350
Hörs som katen gett upp! Sparka på den och hör efter om det skrammlar, händer även att delar från den följer med längre bak i avgassystemet och stoppar där. Sen kan man vända på det så något/någon kommit in i luftfiltret ex. en råtta! ( Inte helt ovanligt när folk förvarar fågelmat i garaget!) Kolla även kabelmattan till motorn så det inte är kortis någonstans mot gods.
av PNI
Om katten skramlar och du har en 88B.
Så skruva av katten från bilen, och försök skaka ut det lösa.
Går inte detta, så slå en träregel genom hålet. Så går det att skaka ur resterande innehåll.
En 88:a går under mildare avgasrenings regler än 89:a
Klaras med förgasare. Endast tomgångskontroll.
På en 88 behöver katten inte fungera men måste sitta där.
På 87:a kan man sanera bort den helt :)

Kusinen körde sin SAAB 900 flera år genom bilprovningen utan anmärkning på avgasvärdena med tom katt. Förutsätter att motorn är frisk.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Jag hade liknande då luftmätaren jäklades.
Dra av kontakten, då ska bilen ev. stanna.
det skall klart märkas.
Men tomgången sköts ju av 'datorn' så varvtalet återställs om den inte stannar.
av PEK
Det var katten, som nu är öppnad och till hälften rensad. Gjorde det inte själv men enligt meken så skramlade det runt en bit i den i lagom storlek för att lite då och då täppa till utloppet och därigenom kväva motorn. Nu får vi se om besiktningen har synpunkter...
Tack för era svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
PEK skrev:Det var katten, som nu är öppnad och till hälften rensad. Gjorde det inte själv men enligt meken så skramlade det runt en bit i den i lagom storlek för att lite då och då täppa till utloppet och därigenom kväva motorn. Nu får vi se om besiktningen har synpunkter...
Tack för era svar.
Det tvivlar jag på, 88b har inte samma avgaskrav som 89 så det skall nog inte falla på katten i alla fall.

Mvh GK

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]