Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#482002
Tja! Har en volvo 240 -88 med b230f. Den la helt plötsligt av och jag konstaterade att de inte fanns ström till soppapumparna, nu har jag löst detta, det var någon "huvudsäkring" för pumparna eller va de nu kallas som sitter framme vid batteriet som hade ärgat sönder. så nu går pumparna och jag får soppa fram men den startar och går max i 2 sekunder. jag är en riktig nybörjare på detta och kan nästan ingenting om dessa bilar. men de verkar som den får för mycke soppa eftersom stiften blir dyngsura efter ett par startningar. har testat byta btr:en men ingen skillnad där.
Vore extremt tacksam för svar!
#482037
Du skriver att du har gnista men något är ju fel så en god ide är att serva tändsystemet med färska stift, nytt fördelarlock, ny rotor samt nya tändkablar om dom är gamla. Har du en tidig eller sen 88? Om du har en liten plastdosa vid vänster fjäderbenstorn där man under locket till denna kan se sex uttag där den lilla pluggen som sitter i ett plastband kan pluggas i då har du en så kallad BBb med LH Jetronics 2.4 Insprutning. Ta ut felkoder enlig nedanstående.

Lyft på locket. I locket sitter ett stift med en kabel. Sätt stiftet i det uttag du vill göra diagnos.

Uttagens adresser:
Boxen har en kabel med stift instucken i locket.
Hål 1 =
Hål 2 = Motorstyrning (LH2.4 bränsleinsprutning).
Hål 3 =
Hål 5 =
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).
Hål 7 =

*Vrid på tändningen till läge 2 (Varningslampor i instrumentet tänds).
*Tryck ner knappen en gång (en sekund) på diagnosboxen (lampan lyser när knappen är nertryckt).
*Nu börjar lampan blinka en kod. Typ: * * --- * * * --- * * vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att trycka en gång (en sekund) på diagnosboxens knapp. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.

För nollställning av koder är det enklaste att ta bort systemsäkringen (den vid batteriet) ett tag och sedan sätta tillbaka den.

Återkom med info.

Mvh GK
#482093
Hittar ingen sån där svart liten box, betyder det att den är en tidigare 88a? men jag köpte denna bil för inte så länge sedan, alla tänd delar så som tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor ser väldigt nya ut förutom tändspolen. Fast gnistan är ju gul och jag har för mig att den ska vara blåaktig.
Tack på förhand.
#482103
Du har då en tidig 88 med LHJ 2.2 och har då ingen diagnosdosa. Det stämmer att gnistan skall vara klart blåaktig, kontrollera tändspole, tändmodul samt Hallgivare.

Mvh GK
#482133
Tändmodulen sitter i motorrummet på innerskärmen bredvid batteriet på vänster sida. Hallgivaren sitter i fördelarhuset. Kontrollera förresten den där systemsäkringen igen så att du verkligen har god kontakt där, om säkringshållaren är i dåligt skick så är det bra om du byter ut den mot en annan.

Mvh GK
#482914
Längre upp i tråden tycks ni vara överens om att du har LH 2.2. Då har du ingen givare över svänghjulet, utan en hallgivare i fördelaren. Både hallgivare och svänghjulsgivare kan inte "sakta dö bort" på grund av slitage. Antingen fungerar dom eller fungerar inte. Dom kan visserligen drabbas av glappkontakt, men det blir ju samma sak, antingen - eller. Om dom här givarna inte fungerar (oavsett vilken modell du har) så ger inte stryrdatorn någon startsignal till tändsystem och bränslesystem, och motorn startar inte. Du säger att du har gnista. Det skulle du inte kunna ha om givarna inte fungerade.
Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]

Felkod

""Betydelsen av felkod P0444 är: Ev[…]